Roelof Meijering

1ste Compagnie, 1ste Bataljon, 34ste Regiment Infanterie

Roelof Meijering

Roelof Meijering werd op 8 april 1909 in Schoonebeek wijk A nr.55 geboren als zoon van landbouwer Jan Harm Meijering en Hendrika Elsing. Zijn ouders hadden een boerderij in bezit aan de Norbruislaan 16 in Schoonebeek, die ze vanaf mei 1934 verhuurden. Ze gingen toen zelf het Klaassen erve huren van de familie Engberts-Schoenmakers aan het Middendorp 21 te Schoonebeek .

Roelof Meijering, die tot aan zijn oproep als militair landbouwer was geweest, werd na zijn opkomst ingedeeld als soldaat in het landmacht onderdeel 1ste Compagnie, 1ste Bataljon van het 34ste Regiment infanterie (1-l-34 R.I ).

Op 10 mei 1940 openden de Duitsers in alle vroegte de aanval op Nederland. Om 3:57 uur landden Duitse parachutisten van de 7e Flieger Division onder anderen op diverse locaties in Dordrecht.
Roelof Meijering maak te deel uit van de voorste eenheid van de 1ste Compagnie van het 1ste Bataljon van het 34ste Regiment Infanterie. Deze eenheid verplaatste zich in de vroege ochtend van 10 mei 1940 onder leiding van Kapitein Van den Bosch in Dordrecht richting de posities van de daar aanwezige Duitse luchtlandingstroepen van de van de 7e Flieger Division.

In de buurt van de Mijlweg nabij de Glazenstraat in Dordrecht kwam de voorste groep van de Nederlandse infanterie eenheid onder leiding van majoor Ravelli onder zwaar en moordend Duits vuur, waarbij veel Nederlandse militairen sneuvelden. Roelof Meijering raakte hierbij levensgevaarlijk gewond en stierf dezelfde dag nog in het hospitaal aan zijn verwondingen.

Pas op 18 januari 1941 werd door de ambtenaar van de burgerlijke stand in Schoonebeek het overlijden van Roelof Meijering ingeschreven in het overlijdensregister van Schoonebeek, op grond van een uittreksel van het overlijdensregister van Dordrecht.

Roelof Meijering werd later herbegraven op de algemene begraafplaats te Schoonebeek in vak 3, rij 1, graf 732. Hij kreeg nummer 103787 bij de Oorlogsgraven Stichting.


Handley Page Hampden Mk.I AE151 ZN-F, RAF 106 Squadron, No.5 Group

Neergestort te Oud-Schoonebeek op 21 december 1941

Reginald S. Hartgroves

Piloot

POW

Anthony Carter

Waarnemer

KIA

Ronald Yearsley

Radiotelegrafist

POW

Douglas Martin

Staartschutter

POW

Op zondag 21 december 1941 steeg Hampden AE151 ZN-F samen met vijf andere toestellen van RAF 106 Squadron op van vliegbasis RAF Coningsby. Zij maakten deel uit van een formatie van in totaal vijftien Hampdens die als doel hadden verscheidene doelen in Noordwest-Duitsland aan te vallen. Een uur na vertrek blies Bomber Command de missie af doordat er een dichte bewolking aanwezig was boven het doelgebied. Het morsecode bericht werd niet ontvangen door Hampden AE151 ZN-F en de bemanning vloog dan ook door naar het specifieke doel Bremervörde.

Tijdens de eenzame vlucht werd het toestel meermaals geraakt door Duits luchtafweergeschut (Flak). Desondanks wist de bemanning hun bommenlast boven het doel te droppen. Echter werd de neus van het toestel zwaar beschadigd door het Duitse vuur. Navigator/bommenrichter Anthony Carter sneuvelde. Zwaar beschadigd draaide het toestel om. Dichtbij Schoonebeek stopte één van de twee motoren er echter mee, waarop de overige bemanning een noodlanding besloten te maken. Vervolgens werden zij krijgsgevangenen gemaakt. Anthony Carter is begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Schoonebeek.

Klik hier om naar het Lost Wings informatiepaneel te gaan!


AVRO Lancaster Mk.III W4984 AR-J, RAAF 460 Squadron, No.1 Group

Neergestort te Oud-Schoonebeek op 24 mei 1943

Beresford M.T. Davis

Piloot

KIA

Kenneth D. Dyce

Navigator

KIA

Eric Rowlands

Boordwerktuigkundige

KIA

Jack S. Biffen

Radiotelegrafist

KIA

Clarence Goldthorpe

Bommenrichter

POW

Charles S. Wright

Rugkoepelschutter

KIA

Frederick W. Ralph

Staartschutter

KIA

Op maandag 24 mei 1943 steeg Lancaster Mk.III W4984 AR-J van RAAF 460 Squadron op van vliegbasis RAF Binbrook om deel te nemen aan een aanval op Dortmund. Met een gigantische formatie van 826 bommenwerpers vlogen zij richting Dortmund. Echter werd het toestel op de heenweg aangeschoten door een Duitse nachtjager gevlogen door Oberleutnant August Geiger waardoor er een brand uitbreekt aan boord. Vijf bemanningsleden weten met hun parachute uit het vliegtuig te springen, echter zijn de parachutes aangetast door het vuur en werken ze niet meer naar behoren. De piloot verliest niet veel later de controle waarop het toestel neerstort.

Van de bemanning weet alleen Flight Sergeant Clarence K.D. Goldthorpe de crash te overleven, hij werd krijgsgevangene gemaakt. De overige bemanningsleden zijn allen begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Schoonebeek.

Klik hier om naar het Lost Wings informatiepaneel te gaan!


AVRO Lancaster Mk.III LM370 SR-K2, RAF 101 Squadron, No.2 Group

Neergestort te Oud-Schoonebeek op 18 november 1943

Charles P. Mc Manus

Piloot

KIA

Guy D. Spyers

Navigator

KIA

Kenneth Jones

Boordwerktuigkundige

KIA

George P. Herman

SpecOps ABC

KIA

Anthony E. Rosen

Radiotelegrafist

KIA

Barry K. Petyt

Bommenrichter

KIA

Charles H. Downs

Boordschutter

KIA

George H. Gittins

Boordschutter

KIA

Op donderdag 18 november 1943 steeg Lancaster Mk.III LM370 SR-K2 van RAF 101 Squadron (Pathfinder Forse) om 17:21 uur op van vliegbasis RAF Ludford Magna om deel te nemen aan een grote aanval op Berlijn. Als deel van een formatie van 444 bommenwerpers was Lancaster Mk.III LM370 SR-K2 uitgerust met ABC-apparatuur om de Duitse radar te ontregelen en maakte tevens deel uit van de eerste groep Pathfinders: een elite-eenheid die de taak had voor de bommenwerperstroom te vliegen en het doel te markeren voor de bommenwerperstroom.

Onderweg terug naar huis werd de Lancaster aangevallen door een Junkers Ju88 van 2. Staffel, Nachtjagdgeschwader 3 welke gevlogen werd door Feldwebel Rudi Frank. Rond 23:12 uur explodeerde Lancaster Mk.III LM370 SR-K2 boven het veld te Schoonebeek. Delen van het vliegtuig werden over een groot gebied verspreid en alle acht bemanningsleden kwamen hierbij om het leven. (Het achtste bemanningslid was de ABC-bediener.) Alle bemanningsleden zijn begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Schoonebeek.

Klik hier om naar het Lost Wings informatiepaneel te gaan!


AVRO Lancaster Mk.III JB280 LQ-K, RCAF 405 (Vancouver) Squadron, No.8 (Pathfinder) Group

Neergestort te Oud-Schoonebeek op 2 januari 1944

Thomas H. Donnelly

Piloot

KIA

Alexander J. Salaba

Navigator

KIA

Leslie G.R. Miller

Boordwerktuigkundige

KIA

Brian S.J. West

Radiotelegrafist

KIA

William L.J. Clark

Bommenrichter

KIA

Ronald Zimmer

Rugkoepelschutter

KIA

Ronald E. Watts

Staartschutter

KIA

Op zondag 2 januari 1944 steeg Lancaster Mk.III JB280 LQ-K van RCAF 405 (Vancouver) Squadron om 00:23 uur op van vliegbasis RAF Gransden Lodge, ten westen van Cambridge. Het toestel maakte deel uit van een formatie van 473 vliegtuigen die een aanval uitvoerden op Berlijn, Hamburg, Witten en Duisberg. Lancaster Mk.III JB280 LQ-K werd naar Berlijn gestuurd.

Onderweg werd de Lancaster aangevallen door een Bf 110G-4 van het 4. Staffel, Nachtjagdgeschwader 1 welke gevlogen werd door piloot Luitnant Friedrich Potthast, radiotelegrafist Feldwebel Karl Kunz en boordschutter Obergefreiter Hans Lautenbacher. Rond 02:10 uur explodeerde de Lancaster op lage hoogte boven het veld. Delen van het vliegtuigen werden over een groot gebied verspreid en alle zeven bemanningsleden kwamen hierbij om het leven. Alle bemanningsleden zijn begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Schoonebeek.

Klik hier om naar het Lost Wings informatiepaneel te gaan!


Boeing B-17G Flying Fortress 42-40054 ‘Jinny’, 561st Bomb Squadron, 388th Bomb Group

Neergestort te Oud-Schoonebeek op 6 maart 1944

Paul E. Brown

Piloot

POW

Joseph P. Lechowski

Co-piloot

KIA

George C. Job

Formatieleider

KIA

John W. Duprey

Navigator

KIA

Rolland T. Gill

Bommenrichter

POW

John B. Blatz

Radiotelegrafist

DPOW

Roy E. Joyce

Boordwerktuigkundige

POW

Edwin W. Pfanner

Buikkoepelschutter

KIA

Paul Moyer

Rechter zijschutter

POW

Walter S. Reed

Linker zijschutter

KIA

William A. Marcario

Staartschutter

POW

Terugkerende van een aanval op Berlijn op maandag 6 maart 1944, wordt B-17G 42-40054 ‘Jinny’ boven het grensgebied aangevallen door een Duitse jager. Eén motor wordt zwaar beschadigd door de aanval waardoor deze stopt.

Meteen hierna volgde een ‘mid-air’ botsing met B-17G 42-37886 ‘Blitzing Betsy’, die de stuurboord vleugel en de daarin aanwezige brandstoftanks open rukte. Hierdoor ontstond er brand in deze vleugel, en was de bemanning genoodzaakt het toestel te verlaten. Zes bemanningsleden weten het toestel veilig te verlaten. De overige vijf bemanningsleden slaagden hier echter niet in, en kwamen om bij de crash.

De radiotelegrafist, John B. Blatz, raakte zwaargewond en stierf later in een Duits krijgsgevangenenkamp. De bemanningsleden die de crash niet hebben overleefd werden tijdelijk begraven op de Algemene Begraafplaats te Schoonebeek. Zij werden na de oorlog gerepatrieerd naar Militaire Ereveld Margraten of de Verenigde Staten.

Klik hier om naar het Lost Wings informatiepaneel te gaan!


Boeing B-17G Flying Fortress 42-31135 ‘Suzy Sag Tits’, 562nd Bomb Squadron, 388th Bomb Group

Neergestort tussen Oud Schoonebeek en Erica op 6 maart 1944

Montgomery D. Givens

Piloot

POW

Harry J.Teat

Co-piloot

POW

Kenneth H. Betts

Navigator

POW

Lawrence H. McMillian

Bommenrichter

POW

James Geraghty

Radiotelegrafist

POW

Roy E. Kesanen

Boordwerktuigkundige

POW

Thomas H. Foulds

Buikkoepelschutter

POW

Willard R. McGee

Rechter zijschutter

KIA

Daniel Walstra

Linker zijschutter

POW

Jack E. Karr

Staartschutter

POW

Terugkerende van een aanval op Berlijn op maandag 6 maart 1944, wordt B-17G 42-31135 ‘Suzy-Sag-Tits’ boven het grensgebied aangevallen door de Duitse jager. De aangerichte schade was groot, wat resulteerde in het stoppen van de twee motoren aan de rechter vleugel en in de romp brak brand uit.

Alle bemanningsleden wisten het toestel veilig te verlaten, behalve de zwaargewonde Staff Sergeant Willard R. McGee. Hij overleefde het niet en werd tijdelijk begraven op de Algemene Begraafplaats te Schoonebeek. Hij werd na de oorlog gerepatrieerd naar de Militaire Ereveld Margraten in Limburg.

Klik hier om naar het Lost Wings informatiepaneel te gaan!


De Haviland Mosquito FB Mk.VI RS532 YH-E, RAF 21 Squadron, No.2 Group

Neergestort te Oud-Schoonebeek op 23 april 1945

George R. Nowell

Piloot

KIA

John A. Haugh

Navigator

KIA

Op zondag 22 april 1945 steeg Mosquito RS532 YH-E van RAF 21 Squadron om 02:45 uur op van vliegbasis RAF Melsbroek in België. Als doel had Mosquito RS532 YH-E een zogenaamde ‘strafing’ missie: het vernietigen van vijandelijk weg- en treinverkeer in het gebied ten zuiden van Hamburg.

Gedurende deze missie werd het toestel waarschijnlijk geraakt door een Duitse jager of door luchtafweergeschut (Flak). Het toestel vloog echter nog, maar boven het grensgebied raakte het toestel als gevolg van de toegebrachte schade in de brand en stortte boven het veld neer. Beide bemanningsleden slaagden erin het toestel met hun parachute te verlaten, echter, door de geringe hoogte, openden de parachutes niet volledig. Beide bemanningsleden overleefden dit niet. Beiden zijn begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Schoonebeek.

Klik hier om naar het Lost Wings informatiepaneel te gaan!


Bronnen:

  • Archief Stichting Luchtoorlog Onderzoek Drenthe
  • Nabestaanden Reginald Hartgroves, Eric Rowlands, Clarence Goldthorpe, Frederick Ralph, Charles Mc Manus, Guy Spyers, George Hermann, Barry Petyt, George Gittins, Thomas Donnely, Alexander Salaba, William Clark, Ronald Zimmer, George Watts en John Haugh
  • www.findagrave.com

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.