Breng mij naar het informatiepaneel!


In de nacht van 1 op 2 januari 1944 begon het strategisch nachtbombardement-offensief met een nieuwe aanval op Berlijn. Van de 421 opgestegen Lancasters zouden er 28 niet terugkeren. Het speerpunt van de bommenwerperstroom werd om 01:10 uur door de Duitse radar voor het eerst gedetecteerd, op ongeveer 130 km ten westen van de Nederlandse kust, en werd vanaf dat moment nauwlettend gevolgd.

De start was gepland voor de avond, maar werd vertraagd door twijfels over het weer en startte pas rond middernacht. Deze vertraging veroorzaakte ook een verandering in de uitgaande route. Gepland was een noordelijke nadering over Denemarken en de Oostzee. De bommenwerpers kregen nu de opdracht om de veelgebruikte directe route door Nederland te vliegen.

Lancaster JB280 LQ-K van het RCAF 405 (Vancouver) Pathfinder Squadron steeg, na een lange vertraging, op 2 januari 1944 om 00:23 uur op vanaf RAF Gransden Lodge. De Duitse gevechtsleider werd niet misleid door een afleidingsaanval op Hamburg en de Duitse jagers werden in een vroeg stadium naar de bommenwerperstroom gedirigeerd. Deze waren bijzonder actief op weg naar Berlijn

De gevlogen route in de nacht van 1 op 2 januari 1944

Er wordt aangenomen dat er 28 bommenwerpers verloren zijn gegaan tijdens die vlucht, waaronder 8 van de 81 uitgezonden Pathfinders. Er werden weinig verliezen geleden boven Berlijn. Slechts 2 bommenwerpers werden neergeschoten door jagers boven het doel en de lokale Flak was waarschijnlijk beperkt tot de hoogte waarop het vrij kon vuren. Om deze reden werden er slechts 2 bommenwerpers boven Berlijn neergeschoten door middel van Flak. 26 Lancasters zijn op het Europese vaste land neergestort of zijn spoorloos verloren gegaan, en nog eens twee zijn bij terugkeer in Engeland neergestort.

Op hun route naar het doelwit Berlijn werden de Canadese piloot Flying Officer Thomas Henry Donnelly en zijn bemanning, in Lancaster JB280 LQ-K, aangevallen door de Duitse nachtjagerpiloot Leutnant Friedrich Potthast, vliegend in een Bf 110 van de IV. Gruppe, Nachtjagdgeschwader 1. Lancaster JB280 LQ-K was beladen met één 4000lb. HC Cookie, vier 1000lb. MC bommen en brandstof met een hoog octaangehalte die goed was voor 7 uur vliegen.

De Lancaster en haar bemanning stortte om 02:10 uur in de buurt van Schoonebeek in Nederland neer na een gewelddadige explosie, veroorzaakt door de aanval van de Duitse nachtjager. Daarbij kwam de gehele bemanning van 7 personen onmiddellijk om het leven en viel de Lancaster in delen uit elkaar.

Lancaster JB280 LQ-K de volgende morgen

Bron: drentheindeoorlog.nl

Berlijn was bijna volledig bewolkt en de Pathfinders hadden veel moeite om het doelwit goed te markeren. Zowel het markeren als het bombarderen werd bijna blindelings uitgevoerd. Bomber Command kon de resultaten niet beoordelen; de bombardementen waren verspreid en relatief ineffectief, vooral in de zuidelijke districten van Berlijn.

In het Duitse schaderapport van Berlijn wordt vermeld dat de bombardementen verspreid zijn geweest, voornamelijk in de zuidelijke delen van de stad. Een groot aantal bommen viel in het Grunewald, een uitgestrekt bosgebied in het zuidwesten van Berlijn. Slechts 21 huizen en 1 industriegebouw werden verwoest, waarbij 79 mensen omkwamen. 25 van hen verloren het leven in een gedrang bij de ingang van een openbare schuilkelder in de wijk Neukölln. Een hoog-explosieve bom raakte een sluis van een belangrijk kanaal en hield de scheepvaart in dat gebied enkele dagen gestremd.

Laten we de herinnering levendig houden aan wat Flying Officer Thomas Henry ‘Tommy’ Donnelly, Flying Officer Alexander Jerry ‘Alex’ Salaba, Sergeant Leslie George Robert Miller, Sergeant Brian Sidney James West, Flight Sergeant William Leonard John ‘Bill’ Clark, Sergeant Ronald Zimmer en Sergeant Ronald Everest Watts voor onze vrijheid deden.

Thomas H. Donnelly

Piloot

KIA

Alexander J. Salaba

Navigator

KIA

Leslie G.R. Miller

Boordwerktuigkundige

KIA

Brian S.J. West

Radiotelegrafist

KIA

William L.J. Clark

Bommenrichter

KIA

Ronald Zimmer

Rugkoepelschutter

KIA

Ronald E. Watts

Staartschutter

KIA

Alle bemanningsleden van Lancaster JB280 LQ-K zijn begraven op de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Schoonebeek.

Rust in vrede.

De graven van de bemanningsleden

En dan: 72 jaar later, bijna op de dag nauwkeurig, krijgt het verhaal van Lancaster JB280 LQ-K een staartje. Tijdens een paar uurtjes ‘uitwaaien’ door te zoeken met de metaaldetector stuit voorzitter Rob Wethly met zijn twee zoons Yannic en Yde Wethly op een explosief overblijfsel van de crash van Lancaster JB280 LQ-K. Eén van de vier 1000lb. MC bommen wordt gevonden! Na dit mee te hebben gedeeld aan desbetreffende instanties wordt de bom twee dagen later door de EOD onschadelijk gemaakt. Voor meer informatie over de vondst kunt u hier klikken.

Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.