Breng mij naar het informatiepaneel!


Ongeveer 80 jaar geleden begon de Slag om Berlijn met een aanval in de nacht van 18 en 19 november 1943. De formatie bestond uit 440 Lancasters bijgestaan door vier Mosquito’s. Weinig Duitse jagers slaagden erin de bommenwerperstroom te onderscheppen; slechts 9 Lancasters gingen verloren. Eén van deze, Lancaster LM370 SR-K2 van RAF 101 Squadron nam deel aan deze eerste massale raid als een met ABC uitgeruste Lancaster.

Airborne Cigar (ABC) is een stoorzender die de frequenties van Duitse nachtjagers stoorde. Voor de bediening van de ABC-apparatuur was een extra bemanningslid toegevoegd.

Berlijn was die avond geheel bewolkt en zowel het markeren als het bombarderen werd blind uitgevoerd. Bomber Command kon de resultaten niet beoordelen; veel bommen vielen buiten de stad en het lokale rapport vermeldt kleine schade en het verlies van enkele boerderijen. Na succesvol hun bommenlast afgeworpen te hebben op hun doel, keerde de achtkoppige bemanning van Lancaster LM370 SR-K2 terug richting huis.

Op de terugvlucht van Berlijn werden de Ierse piloot, Flying Officer Charles Patrick Mc Manus, en zijn bemanning om 23:12 uur in de buurt van Schoonebeek aangevallen en neergeschoten door de Duitse nachtjagerpiloot Feldwebel Rudi Frank, vliegend in een Ju 88 van 2. Staffel, Nachtjagdgeschwader 3. Bij de crash van Lancaster LM370 SR-K2 kwam de gehele bemanning om het leven.

De gevlogen route in de nacht van 18 op 19 november 1943

Marechaussee wachtmeester te Schoonebeek, Andries Jan Schuil werd rond 23:30 uur op de hoogte gesteld dat er waarschijnlijk een vliegtuig neergestort was aangezien er verschillende vliegtuigonderdelen nabij het gemeentehuis te Schoonebeek waren neergekomen. “Na een terstond door ons ingesteld onderzoek bleek dat er inderdaad enige delen afkomstig van een vliegtuig in de gemeente verspreid lagen. Het vliegtuig zelf was echter, als gevolg van de heersende duisternis en mist niet te vinden. Op 19 november 1943 is door mij, in opdracht van mijn Postcommandant, een onderzoek ingesteld naar de plaats waar het toestel neergestort was. Om ongeveer 08:45 uur slaagde ik er in het neergestorte vliegtuig te vinden, alwaar ik onmiddellijk post gevat heb.

Het bleek mij dat het toestel een Engels vliegtuig was van type Lancaster. In de onmiddellijke nabijheid van het toestel bevonden zich vier leden der bemanning die allen omgekomen waren. Hiervan is door mij melding gemaakt aan de Duitse autoriteiten die om ongeveer 10:15 uur aanwezig waren. Om ongeveer 11:00 uur vond ik op een afstand van 100-200 meter van het vliegtuig nog een viertal leden der bemanning, die gedeeltelijk in het ter plaatse aanwezige veen weggezakt waren. Ook deze vier personen waren allen omgekomen.

Laten we de herinnering levendig houden aan wat Flying Officer Charles Patrick Mc Manus, Flying Officer Guy Dermot Spyers, Sergeant Kenneth Jones, Sergeant Anthony Ezra Rosen, Flying Officer Barry Kingsley Petyt, Sergeant Charles Harold Downs, Flight Sergeant George Herbert Gittins (DFM) en Warrant Officer Second Class George Philip Herman voor onze vrijheid deden.

Charles P. Mc Manus

Piloot

KIA

Guy D. Spyers

Navigator

KIA

Kenneth Jones

Boordwerktuigkundige

KIA

Anthony E. Rosen

Radiotelegrafist

KIA

Barry K. Petyt

Bommenrichter

KIA

Charles H. Downs

Boordschutter

KIA

George H. Gittins

Boordschutter

KIA

George P. Herman

SpecOps ABC

KIA

Alle bemanningsleden van Lancaster LM370 SR-K2 liggen begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Schoonebeek.

Rust in vrede.

De graven van de bemanningsleden

Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.