AVRO Lancaster Mk I ED550 EM-K, 207 RAF Squadron

Neergestort te Nieuw-Dordrecht op 24 augustus 1943

George W. Osmer

Piloot

KIA

Julian G.S. Walker

Boordwerktuigkundige

POW

Cyril P. Backlog

Navigator

KIA

William M.E. Reid

Radiotelegrafist

KIA

John W. Standish

Bommenrichter

KIA

Thomas E.C. McKeith

Staartschutter

KIA

Donald Fells

Rugkoepelschutter

KIA

Lancaster ED550 EM-K van 207 RAF Squadron steeg om 20:33 uur (Engelse tijd) op van vliegbasis RAF Langar. Op de heenweg kreeg het toestel te kampen met technische problemen. Door deze problemen besloot de bemanning om de missie af te breken. Tijdens de terugreis werd Lancaster ED550 EM-K net voor het de Nederlandse grens passeerde, aangevallen door een Duitse nachtjager.

In verband met de technische problemen van het toestel en in reactie op de aanval van de Duitse nachtjager, loste de bemanning uit voorzorg een deel van de bommenlast. Onbedoeld kwamen de bommen neer op de es tussen Noordbarge en Emmen en veroorzaakte veel glasschade. Vlak voordat Lancaster ED550 EM-K neerstortte, werden nog vele huizen en gebouwen zwaar beschadigd en enkele zelfs volledig verwoest. Dit kwam doordat de bemanning de nog resterende bommenlading afwierp, en op die wijze hoogte probeerde te winnen.

Lancaster ED550 EM-K stortte neer op het huis van familie De Vries aan de Herenstreek in Nieuw Dordrecht, waarbij zes van de bemanningsleden om het leven komen.

Van de bemanning weet alleen Sergeant Julian George Seymour Walker de crash te overleven; hij werd krijgsgevangene gemaakt. De overige bemanningsleden zijn allen begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Nieuw-Dordrecht.


De Havilland Mosquito Mk VI HX966 EG-D, 487 RNZAF Squadron

Neergestort te Klazienaveen op 10 december 1943

Michael L. Frankson

Piloot

KIA

David E. Cake

Navigator

KIA

Op 10 december 1943 steeg Mosquito Mk VI HX966 EG-D van het 487 RNZAF Squadron om 12:45 uur op van vliegbasis RAF Sculthorpe, met de missie om Duitse doelen aan te vallen in de omgeving van Rutenbrock.

Mosquito HX966 EG-D werd voor het laatst gezien op de heenweg toen het de Nederlandse kust passeerde. Hierna is er niks meer bekend over Mosquito HX966 EG-D en beide bemanningsleden. Totdat in de middag rond 14:15 uur het toestel om onbekende reden neerstortte op een perceel bouwland gelegen ten noorden van het Van Echtenskanaal. Tegenwoordig is dit het gebied gelegen tussen de Zuiderkeerkring en Neptunusbaan in Klazienaveen.

Beide bemanningsleden, Flying Officer Michael Lewis Frankson en Flying Officer David Edward Cake, kwamen om bij de crash en zijn begraven op de begraafplaats te Nieuw-Dordrecht.


AVRO Lancaster Mk III DV-287 SR-N, 460 RAAF Squadron, No.1 Group

Neergestort te Barger-Compascuum op 14 januari 1944

Joseph W. Slater

Piloot

KIA

Maxwell C. Patterson

Copiloot

KIA

Arthur W.L. Schneider

Boordwerktuigkundige

KIA

Alexander H. Walmsley

Navigator

EVD

Peter Mitchell

Radiotelegrafist

KIA

Stanley E. Watchorn

Bommenrichter

KIA

Leonard Easdon

Rugkoelepschutter

KIA

George T. McLatchie

Staartschutter

KIA

John F. Stafford

SpecOps ABC

KIA

Op 14 januari 1944 steeg Lancaster DV287 SR-N van 101 RAF Squadron op van RAF Ludford Magna in Engeland om deel te nemen aan het eerste belangrijke bombardement op Braunschweig, Duitsland van dat jaar. Als deel van een formatie van 498 bommenwerpers was Lancaster DV287 SR-N uitgerust met ABC-apparatuur om de Duitse radar te ontregelen. Het toestel maakte tevens deel uit van de eerste groep Pathfinders: een elite-eenheid die de taak had voor de bommenwerperstroom aan te vliegen en het doel voor hen te markeren. Het toestel was één van drie Lancasters van het 101 RAF Squadron die verloren zijn gegaan tijdens deze missie.

Rond 18:40 uur werd Lancaster DV287 SR-N waargenomen door een Duitse nachtjager op een hoogte van 19.500 ft. (+- 6000m). Lancaster DV287 SR-N werd, geheel onopgemerkt door de bemanning, aangevallen met als gevolg zware schade aan de romp en aan de linker vleugel. Vrijwel direct brandde de linker vleugel en daarna brak er ook brand uit in de romp van het toestel. Lancaster DV287 SR-N had brandstof aan boord om nog vijf uur te vliegen en droeg daarnaast ook de complete bommenlast. Al snel greep het vuur verwoestend om zich heen. Korte tijd later stortte Lancaster DV287 SR-N al brandend naar beneden en explodeerde vlak boven de grond.

Van de bemanning weet alleen Flying Officer Alexander Hoyle Walmsley de crash te overleven; hij werd krijgsgevangene gemaakt. De overige bemanningsleden zijn allen begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Nieuw-Dordrecht.


Boeing B-17G Flying Fortress 42-37886 ‘Blitzing Betsy’, 562 Bomb Squadron, 388 Bomb Group

Neergestort te Zwartemeer op 6 maart 1944

Lowell H. Watts

Piloot

POW

Robert M. Kennedy

Copiloot

POW

Emmett J. Murphy

Navigator

POW

Edward J. Kelley

Bommenrichter

POW

Ivan N. Finkle

Radiotelegrafist

POW

Joseph B. Ramsey

Boordwerktuigkundige

POW

Robert M. Sweeney

Buikkoepelschutter

KIA

Raymond E. Hess

Rechter zijschutter

KIA

Donald W. Taylor

Linker zijschutter

KIA

Harold A. Brassfield

Staartschutter

KIA

Terugkerend van een aanval op Berlijn op maandag 6 maart 1944, wordt B-17G 42-37886 ‘Blitzing Betsy’ boven het grensgebied aangevallen door meerdere Duitse jagers. De schade is groot: het hele toestel staat in brand.

Meteen hierna volgde een ‘mid-air’ botsing met B-17G 42-40054 ‘Jinny’, waarvan de stuurboordvleugel en de daarin aanwezige brandstoftanks open werden gerukt. De bemanning is genoodzaakt het toestel te verlaten. Al snel volgt een explosie die meerdere bemanningsleden het vliegtuig uit blaast. Zes bemanningsleden weten het toestel veilig te verlaten. De overige vier bemanningsleden slaagden hier echter niet in, en kwamen om bij de crash.

De gesneuvelde bemanningsleden werden tijdelijk begraven op de Algemene Begraafplaats te Nieuw-Dordrecht. Zij werden na de oorlog gerepatrieerd naar het Militaire Ereveld Margraten of terug naar de Verenigde Staten.


AVRO Lancaster Mk II LL684 A2-B, 514 RAF Squadron

Neergestort te Zwartemeer op 22 maart 1944

John B. Underwood

Piloot

KIA

Albert W. Johnson

Boordwerktuigkundige

KIA

Ivor J. F. Rich

Navigator

KIA

Richard J. Day

Radiotelegrafist

KIA

Wyman D. McPhee

Bommenrichter

POW

Howell John

Staartschutter

KIA

Robert C. Sime

Rugkoepelschutter

POW

Op 22 maart 1944 steeg Lancaster Mk II LL684 A2-B van 514 RAF Squadron om 18:26 uur op van vliegbasis RAF Waterbeach. Het toestel maakte deel uit van een formatie van 816 vliegtuigen die een aanval uitvoerden op Frankfurt.

Vermoedelijk heeft Lancaster LL684 A2-B met technische problemen te kampen gehad en heeft men om die reden net ten noorden van Osnabrück besloten terug te keren naar de basis. Op de terugweg is het vliegtuig aangevallen door een Duitse nachtjager en ten westen van de Kamerlingswijk bij Zwartemeer is het toestel neergestort.

Van de bemanning weten alleen Flying Officer Wyman Douglas McPhee en Sergeant Robert Charles Sime de crash te overleven; zij werden krijgsgevangenen gemaakt. De overige bemanningsleden zijn allen begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Nieuw-Dordrecht.


AVRO Lancaster MK III ND963 OL-H, 83 RAF Squadron

Neergestort te Nieuw-Weerdinge op 22 mei 1944

Ken A. Lane

Piloot

POW

Richard F. Raymond

Boordwerktuigkundige

POW

John A. Jones

Navigator

KIA

John S.A. Aspinall

Radiotelegrafist

POW

Donald E. Cope

Bommenrichter

POW

Ernest A. Davies

Staartschutter

KIA

Stanley J. Hall

Rugkoepelschutter

KIA

Op 22 mei 1944 steeg Lancaster MK III ND963 OL-H van 83 RAF Squadron op van vliegbasis RAF Coningsby. Het toestel maakte deel uit van een formatie van 235 vliegtuigen die een aanval uitvoerden op Braunschweig.

Op de heenweg naar het doel wordt Lancaster MK III ND963 OL-H onderschept door een Duitse nachtjager. Door deze aanval staat de hele linker vleugel in brand, tevens raakt het toestel nagenoeg onbestuurbaar. De bemanning is genoodzaakt het toestel te verlaten. Al snel volgt een explosie die een aantal bemanningsleden het vliegtuig uit blaast.

Vier bemanningsleden weten de crash te overleven; zij werden krijgsgevangenen gemaakt. De overige bemanningsleden zijn allen begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Nieuw-Dordrecht.


Consolidated B-24H Liberator 42-95080 ‘Super Wolf’, 790st Bomb Squadron, 467th Bomb Group

Neergestort te Valthe op 16 februari 1945

Walter M. Sies

Boordwerktuigkundige

KIA

Op 16 februari 1945 vertrok B-24H 42-95080 ‘Super Wolf’ van de vliegbasis RAF Rackheath als onderdeel van een aanvalsgolf van 174 toestellen met als doel een rangeerterrein bij Osnabrück. Op de terugweg werd B-24H 42-95080 ‘Super Wolf’ geraakt door FLAK. Meerdere FLAK-granaten ontploften in het toestel en veroorzaakten grote schade.

Rond 15:30 uur stortte B-24H 42-95080 ‘Super Wolf’ als gevolg van de beschieting neer. De tien bemanningsleden wisten met hun parachute het toestel tijdig te verlaten. Acht van hen werden direct krijgsgevangen gemaakt en een ander bemanningslid werd enkele dagen later ook gevangen genomen. Eén bemanningslid, Sergeant Walter Murphy Sies, kwam om omdat zijn parachute niet opende.

Hij werd tijdelijk begraven op de Algemene Begraafplaats te Nieuw-Dordrecht en werd na de oorlog gerepatrieerd naar het Militaire Ereveld Margraten.


Boeing B-17G Flying Fortress 42-31919 ‘Evanton Babe’, 730th Bomb Squadron, 452 Bomb Group

Noodlanding gemaakt te vliegbasis RAF Metfield, Suffolk op 6 maart 1944

Walter J. Ziegele

Bommenrichter

KIA

Terugkerend van een aanval op Berlijn op maandag 6 maart 1944, wordt B-17G 42-31919 ‘Evanton Babe’ rond 16:00 uur, nadat het al eerder door FLAK beschadigd was, aangevallen door verschillende Duitse jagers. Als gevolg van deze aanval begon motor nr. 4 te branden. Wegens dreigend explosiegevaar kreeg de bemanning het bevel om het vliegtuig te verlaten. Vrij kort nadat de piloot het bevel gegeven had om het toestel te verlaten, brak motor nr. 4, inclusief de motorgondel, af van de vleugel en viel naar beneden. Hiermee verdween het vuur.

Op dat moment was de piloot nog de enige aan boord en hij besloot om de B-17G 42-31919 ‘Evanton Babe’ terug naar Engeland te vliegen. Daar maakte hij op vliegbasis RAF Metfield een geslaagde noodlanding. Van de bemanningsleden die door middel van hun parachute het toestel hadden verlaten, werden er 7 krijgsgevangen gemaakt. Eén van hen wist te ontsnappen en bereikte op 27 november 1944 Engeland. Helaas functioneerde de parachute van de bommenrichter, Second Lieutenant Walter J. Ziegele niet: hij verongelukte in Zuidbarge.

Hij werd tijdelijk begraven op de Algemene Begraafplaats te Nieuw-Dordrecht en werd na de oorlog gerepatrieerd naar het Militaire Ereveld Margraten.