Breng mij naar het informatiepaneel!


Op 22 maart 1944 stond er een aanval op Frankfurt gepland; de derde aanval op deze stad in die week. Een grote bommenwerpermacht van 816 toestellen werd bij deze aanval ingezet, bestaande uit 620 Lancasters, 184 Halifaxes en 12 Mosquito‘s. Als afleidingsmanoeuvre werd een indirecte route gevlogen, waarbij eerst de Nederlandse kust ten noorden van de Zuiderzee werd gekruist, en er vervolgens een zuidelijke koers richting Frankfurt werd gevlogen.

De geplande route

Lancaster LL684 JI-B2 van RAF 514 Squadron, gevlogen door piloot John B. Underwood en zijn bemanning, vertrok rond 18:26 uur (Engelse tijd) van vliegbasis RAF Waterbeach, Cambridgeshire. Het toestel was een van de eerste Lancasters die opsteeg en moet aan de voorkant van de bommenwerperformatie hebben gevlogen. Als één van driehonderd Lancaster Mk.II’s was Lancaster LL684 JI-B2 niet uitgerust met de befaamde Rolls-Royce Merlin V12 motoren, maar met de Bristol Hercules, 14 cilinder stermotor. Dit is goed te zien op onderstaande foto van Lancaster LL684 JI-B2.

Lancaster LL684 JI-B2 op het vliegveld van RAF 514 Squadron, RAF Waterbeach, na haar derde missie

Vermoedelijk heeft Lancaster LL684 JI-B2 met technische problemen te kampen gehad waardoor de bemanning om die reden net ten noorden van Osnabrück besloot terug te keren naar de basis. Op de terugweg, wanneer het toestel net de Nederlandse grens was gepasseerd, werd het toestel aangevallen door een Duitse nachtjager..

De bemanning van Lancaster LL684 JI-B2.

V.l.n.r.: Albert W. Johnson, Howell John, John B. Underwood, Richard J. Day, Robert C. Sime, Wyman D. McPhee en Ivor J.F. Rich

Het neerschieten van Lancaster LL684 JI-B2, wat om 21:30 uur gebeurde, werd toegekend aan Oberleutnant Heinz Rökker van 2./NJG2. Dit was de 15e bevestigde claim van Oberleutnant Heinz Rökker. Hij overleefde de oorlog als ‘aas’ met in totaal 64 bevestigde claims. Deze titel kreeg een vlieger, als hij ten minste vijf vijandelijke toestellen had neergeschoten.

“Ju88 R-2 met registratie R4+BB, opgestegen vanaf Langensalza om 20.10 uur. Een Lancaster neergeschoten om 21.30 uur door twee aanvallen van onderaf en van achteren dichtbij Emmen in Nederland.

Blijkt uit de autobiografie van Oberleutnant Heinz Rökker (links).

Vijf bemanningsleden kwamen bij de crash om het leven. De twee Canadese bemanningsleden konden zich per parachute redden maar werden al snel krijgsgevangen gemaakt door Duitse militairen.

Laten we de herinnering levendig houden aan wat Flight Sergeant John Bernard Underwood, Flying Officer Ivor John Frederick Rich, Sergeant Albert William Johnson, Sergeant Richard Jock Day, Flying Officer Wyman Douglas McPhee, Sergeant Robert Charles Sime en Sergeant Howell John voor onze vrijheid deden.

John B. Underwood

Piloot

KIA

Ivor J.F. Rich

Navigator

KIA

Albert W. Johnson

Boordwerktuigkundige

KIA

Richard J. Day

Radiotelegrafist

KIA

Wyman D. McPhee

Bommenrichter

POW

Robert C. Sime

Rugkoepelschutter

POW

Howell John

Staartschutter

KIA

De gesneuvelde bemanningsleden van Lancaster LL684 JI-B2 zijn begraven op de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Nieuw-Dordrecht.

Rust in vrede.

De graven van de gesneuvelde bemanningsleden

Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.