
Op 14 januari 1944 stegen 496 Lancasters en 2 Halifaxes op van verschillende vliegbasissen in Engeland om deel te nemen aan het eerste belangrijke bombardement op Braunschweig, Duitsland van dat jaar. Lancaster DV287 SR-N met Piloot Joe Slater en zijn bemanning, nam deel aan de missie als lid van de ‘Pathfinder Group’ en was uitgerust als ABC-Lancaster. Het toestel was één van drie Lancasters van het 101 RAF Squadron die verloren zijn gegaan tijdens deze missie.

De gevlogen route
Lancaster DV287 SR-N steeg als ABC-Lancaster van 101 RAF Squadron met een ongebruikelijke bemanning van negen man rond 16:45 uur (Engelse tijd) op van vliegbasis RAF Ludford Magna, om deel te nemen aan de missie naar Braunschweig, die voor Lancaster DV287 SR-N tevens de laatste zou zijn.
Airborne Cigar (ABC) is een stoorzender die de frequenties van Duitse nachtjagers stoorde. Voor de bediening van de ABC-apparatuur was een extra bemanningslid toegevoegd.
Aan de andere kant van Het Kanaal was de Duitse nachtjager met als piloot Oberleutnant Martin Drewes en zijn boordschutter Unteroffizier Erich Handke van het IV./NJG1, die avond om 17:55 uur opgestegen van Leeuwarden. Het toestel was toegewezen aan de gevechtsleiding van het radarpeilstation ‘Eisbar’ bij Sondel. De bemanning van de Duitse nachtjager bleek niet in staat om een aanval uit te voeren, voornamelijk doordat hun vliegtuig nog was uitgerust met de oude ‘Lichtenstein’ radar. Dit type radar werd die nacht gestoord door de strookjes zilverpapier “Window”, die door de Engelse bommenwerpers werden uitgeworpen.


De bemanning van de Duitse nachtjager: Oberleutnant Martin Drewes en Unteroffizier Erich Handke
Rond 18:30 uur werd de Duitse nachtjager door de gevechtsleider naar een bommenwerper geleid en tien minuten later werd Lancaster DV287 SR-N waargenomen door de Duitse nachtjager op een hoogte van 19.500 ft. (+- 6000m). Lancaster DV287 SR-N werd geheel onopgemerkt door de bemanning, aangevallen door de Duitse nachtjager en werd beschadigd aan de romp en aan de linker vleugel. Vrijwel direct brandde de linker vleugel en daarna brak er ook brand uit in de romp van het toestel. Lancaster DV287 SR-N had brandstof aan boord voor nog vijf uur vliegen en daarnaast ook de complete bommenlast. Al snel greep het vuur verwoestend om zich heen.
Korte tijd later stortte Lancaster DV287 SR-N al brandend naar beneden en explodeerde vlak boven de grond, op “20 km ten noordoosten van Meppel”, zoals Handke in zijn logboek optekende. Acht bemanningsleden van Lancaster DV287 SR-N kwamen bij de crash om het leven.

Proces-verbaal over het neerstorten van Lancaster DV287 SR-N
Eén van de lichamen lag dicht bij de boerderij. “Het was een knappe jonge kerel, hij droeg een parachute en was in de zachte grond geslagen”. Herinnerde boer Hoving zich nog. Het negende bemanningslid, Alexander H. Walmsley, wist met de hulp van het verzet te ontkomen. Hij was voor deze missie extra aan de bemanning van Lancaster DV287 SR-N toegevoegd. De standaard bemanning van een Lancaster telde zeven bemanningsleden. Toen de Duitse militairen acht gesneuvelde bemanningsleden aantroffen, gingen zij er niet vanuit dat er zelfs nog een negende bemanningslid kon zijn.
Laten we de herinnering levendig houden aan wat Pilot Officer Joseph Walter ‘Joe’ Slater, Flight Sergeant Maxwell Chambers Patterson, Sergeant Arthur William Louis ‘Bob’ Schneider, Flying Officer Alexander Hoyle Walmsley, Sergeant Peter ‘Jock’ Mitchell, Flying Sergeant Stanley Ernest ‘Stan’ Watchorn, Sergeant Leonard ‘Len’ Easdon, Sergeant George Thomas ‘Mac’ McLatchie en Flight Sergeant John Francis Stafford voor onze vrijheid deden.

Joseph W. Slater
Piloot
KIA

Maxwell C. Patterson
Co-piloot
KIA

Arthur W.L. Schneider
Boordwerktuigkundige
KIA

Alexander H. Walmsley
Navigator
EVD

Peter Mitchell
Radiotelegrafist
KIA

Stanley E. Watchorn
Bommenrichter
KIA

Leonard Easdon
Rugkoelepschutter
KIA

George T. McLatchie
Staartschutter
KIA

John F. Stafford
SpecOps ABC
KIA
De gesneuvelde bemanningsleden van Lancaster DV287 SR-N zijn begraven op de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Nieuw-Dordrecht.
Rust in vrede.








De graven van de bemanningsleden
Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!