Handley Page Halifax Mk.II DT630 VR-T, RCAF 419 (Moose) Squadron, No.6 (RCAF) Group

Neergestort te Odoornerveen op 3 februari 1943

Jack D. MacKenzie

Piloot

KIA

William N. Garnett

Navigator

POW

William P. Duthie

Boordwerktuigkundige

KIA

Raymond H. Hill

Radiotelegrafist

KIA

Eric R. Marquand

Bommenrichter

POW

Lennox A.J. Gonnett

Rugkoepelschutter

KIA

Alexander H. Milton

Staartschutter

POW

Op 3 februari 1943 vertrok Halifax DT630 VR-T van RCAF 419 Squadron om 18:34 uur van vliegbasis RAF Middleton St. George als onderdeel van een aanvalsgolf van 263 toestellen. Het doel van deze aanval was Hamburg. Ondanks dat de intercom van staartschutter Flight Sergeant Alexander Henry Milton het niet meer deed en dat het toestel iets achter liep op de formatie, besloot piloot Pilot Officer Jack Douglas MacKenzie toch door te gaan met de vlucht.

Een half uur voor Halifax DT630 VR-T Hamburg bereikte, werd het toestel door een Duitse nachtjager aangevallen. Het betrof een Duitse Bf 110G-4 nachtjager van het 10. Staffel, Nachtjagdgeschwader 1, met aan boord piloot Oberfeldwebel Karl-Heinz Scherfling. Hij viel boven Schoonoord op een hoogte van 5300 meter Halifax DT630 VR-T aan.

Pogingen om het vuur aan boord te blussen mislukten en de bemanning was genoodzaakt het toestel te verlaten. Alleen de navigator, bommenrichter en staartschutter slaagden hier in. Om 20:55 uur stortte Halifax DT630 VR-T neer, waarbij de vier overige bemanningsleden om het leven kwamen. De navigator, bommenrichter en staartschutter werden al snel krijgsgevangenen gemaakt en afgevoerd naar Stalag Luft VIIIB. De gesneuvelde bemanningsleden werden begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Sleen.

Klik hier om naar het Lost Wings informatiepaneel te gaan!


Handley Page Halifax Mk.II JB892 KN-E, RAF 77 Squadron, No.4 Group

Neergestort te Sleenerzand op 14 mei 1943

Dennis P. Puddephatt

Piloot

KIA

John I.P. Morgan

Navigator

KIA

Melvin J.H. Brookes

Boordwerktuigkundige

KIA

George S. Walton

Radiotelegrafist

KIA

Lawrence W. Bolton

Bommenrichter

KIA

Alexander W. McKillop

Rugkoepelschutter

KIA

Ronald A. Halestrap

Staartschutter

KIA

Om 23:35 uur op donderdag 13 mei 1943 steeg Halifax JB892 KN-E op van vliegbasis RAF Elvington om deel te nemen aan een aanval op Bochum. De heenweg verliep rustig, en het toestel wist succesvol het doel te bombarderen met haar bommenlast van 7x1000lbs., waarvan één met een speciale ontsteker.

Op de terugweg werd Halifax JB892 KN-E op een hoogte van 5000 meter rond 02:55 uur aangevallen door een Duitse nachtjager. Dit betrof een Bf 110G-4, gevlogen door Hauptmann Herbert Lütje van 8. Staffel, Nachtjagdgeschwader 1, opgestegen vanaf vliegveld Twente. Tien minuten eerder viel Halifax JD113 VR-Z al ten prooi aan Hauptmann Herbert Lütje. Halifax JB892 KN-E was de laatste van de zes bommenwerpers die in de nacht van 13 op 14 mei aangeschoten werden door Hauptmann Herbert Lütje.

De bemanningsleden van Halifax JB892 KN-E waren niet meer in staat het toestel te verlaten en kwamen allen om bij de crash. De zeven bemanningsleden werden begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Sleen.


Handley Page Halifax Mk.II JB958 ZA-W, RAF 10 Squadron, No.4 Group

Neergestort te Den Hool op 28 mei 1943

George Rawlinson

Piloot

KIA

William K. Warren

Navigator

POW

John Howarth

Boordwerktuigkundige

KIA

Elfed Williams

Radiotelegrafist

POW

Stanley G. Beattie

Bommenrichter

KIA

Edward S. Buck

Rugkoepelschutter

KIA

Ernest B. Blackbarow

Staartschutter

KIA

Op 27 mei 1943 stegen 518 bommenwerpers op met als doel Essen. Zij werden ondersteund door 16 Mosquito’s die ‘Intruder’ missies vlogen. De bommenwerpers dropten tussen 00:44 en 01:38 uur hun bommen. Ook Halifax JB958 ZA-W van RAF 10 Squadron, opgestegen te RAF Melbourne om 23:06 uur, dropte succesvol haar bommenlast van twee 1000lbs.-bommen met tijdsontsteking, zeven bomcontainer met 4lbs. en zes bomcontainers met 30lbs. brandbommen.

Boven Zuidoost-Drenthe werd Halifax JB958 ZA-W waargenomen door de Duitse Bf 110G-4 G9+CR nachtjager, gevlogen door Leutnant Werner Rapp van 7. Staffel, Nachtjagdgeschwader 1. Leutnant Werner Rapp loste om 01:47 een salvo en Halifax JB958 ZA-W werd geraakt. Twee bemanningsleden – navigator Sergeant William Kenneth Warren en radiotelegrafist/boordschutter Sergeant Elfed Williams – wisten tijdig het toestel te verlaten voor het crashte bij Den Hool, vier kilometer ten noordoosten van Dalen. Zij werden echter al snel gevangen genomen en afgevoerd naar Stalag Luft L6 Heydekrug en Stalag 357 Kopernikus.

De overige vijf bemanningsleden kwamen om bij de crash en werden begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Sleen.


Bronnen:

  • Archief Stichting Luchtoorlog Onderzoek Drenthe
  • Nabestaanden Jack MacKenzie, William Garnett, Eric Marquand en Alexander Milton
  • Pieter en Daria Valkenburg (www.onthewarmemorialtrail.com)
  • www.geschiedeniscoevorden.nl
  • www.findagrave.com

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.