Breng mij naar het informatiepaneel!


Aan het einde van de ochtend van 26 november 1944 begonnen 1037 Amerikaanse zware bommenwerpers aan hun tocht richting Noord-Duitsland. Ondanks het slechte weer ging de missie toch door. Als doel hadden zij het bombarderen van meerdere doelen, waaronder Misburg, het spoorviaduct te Bielefeld en het rangeerterrein van Hamm. Als escorte vlogen er 668 jagers mee van de gebruikelijke types: P-38 Lightning, P-47 Thunderbolt en P-51 Mustang.

Eén van deze jagers betrof P-51D Mustang 44-15022 (squadroncode: CG-G), met als piloot Huey R. Coward. Hij was die morgen met een aantal andere P-51 Mustangs van 38th Fighter Squadron, 55th Fighter Group opgestegen van vliegbasis RAF Wormingford. Zij hadden als doel de bommenwerperformatie die naar Hamm vloog te beschermen.

De missie verliep zonder problemen voor de vlucht waar P-51D Mustang 44-15022 en haar piloot deel van uitmaakten. Maar dan ziet Second Lieutenant Dudley M. Amoss, die deel uitmaakte van dezelfde vlucht en naast Huey R. Coward vloog, dat zijn vleugelman langzaam begint weg te glijden uit de formatie:

Ik vloog #4 positie in de Gele vlucht aan de vleugel van Huey R. Coward op ongeveer 23000 feet (7000 meter), tijdens een escortemissie op 26 november 1944, toen ik merkte dat het toestel van Huey R. Coward langzaam begon weg te glijden uit de formatie. Ik bleef bij hem en riep hem om op de radio om te zien of hij oké was, maar ik ontving geen reactie. Vervolgens draaide hij in een gladde glijvlucht naar rechts. Ik bleef hem omroepen, en ook de vluchtleider. Hij spiraalde naar beneden naar ongeveer 15000 feet (4500 meter) waarna hij het toestel weer rechttrok, omrolde en verticaal richting de grond dook. Ik volgde hem helemaal naar beneden en zijn toestel crashte en explodeerde. Ik zocht in de omgeving, maar slaagde er niet in een parachute te vinden; waarschijnlijk heeft hij het toestel niet verlaten.”

Als gevolg van deze rare bewegingen en geen enkele reactie van Huey R. Coward, geloofde men al snel dat de oorzaak een mankement in het zuurstofsysteem zou kunnen zijn geweest. Hierdoor zou Huey R. Coward door zuurstoftekort onbewust kunnen zijn geraakt, wat hem uiteindelijk fataal is geworden. Om 13:02 uur sloeg het toestel een gat in de grond. Piloot Huey R. Coward kwam hierbij om het leven.

Voor meer informatie over Huey R. Coward, klik op onderstaande uitvouwbare balk.

Huey Raye Coward werd geboren op 1 januari 1924 in Port Arthur, Jefferson County, Texas. Hij was de zoon van Melvin Coward en Annie Coward. Huey's vader vocht in de Eerste Wereldoorlog, dus zowel Huey als zijn oudere broer Kenneth meldden zich vrijwillig (in 1942) aan, toen de Tweede Wereldoorlog ook Amerika betrok. De familie woonde toen in Hamilton, Ohio.

Kenneth en Huey, 1931

Huey stond bij zijn neven en nichten bekend als een vriendelijk, zachtaardig en zeer geliefd persoon. Een van zijn andere passies was het vissen naar garnalen aan de Texaanse Golfkust. Omdat hij klein van postuur was, was hij niet degene die het zegenwerk in de diepere wateren leidde, maar stond hij dicht bij de kust om ervoor te zorgen dat de vangst zo groot mogelijk was. Dit deden de mannen regelmatig in de zomer. De familie verhuisde later van Texas naar Californië.

Na de eerste oorlogsjaren meldde Huey zich aan bij de Amerikaanse luchtmacht. Huey's vrijwillige deelname aan de oorlog was absoluut tegen de zin van zijn moeder, maar hij was vastbesloten om mee te doen. Hij was iemand die als jonge jongen altijd al vliegtuigen wilde besturen, dus om deel te nemen aan de oorlog en zijn land verdedigen was de manier waarop hij dit op zeer jonge leeftijd kon doen.

Huey werd toegelaten tot de luchtmacht en kreeg identificatienummer '15195977'. Hierna kon Huey beginnen aan zijn opleiding tot piloot. Uiteindelijk werd Huey bevorderd tot Lieutenant en kreeg hij identificatienummer 'O-711953'. Vanuit Waycross Army Air Field, Waycross, Georgia, werd Huey uiteindelijk toebedeeld aan 38th Fighter Squadron, 55th Fighter Group. Hier werd gevlogen met de P-51 Mustang.

Huey wist hier 24 missies te vliegen, waarna het op zijn laatste mis ging. Waarschijnlijk door een mankement in het zuurstofsysteem verloor Huey zijn bewustzijn. Hierdoor was hij niet in staat zijn toestel verlaten en kwam bij de crash om het leven.

Huey was onderscheiden met de Air Medal met een 'oak leaf cluster' en de Purple Heart. 

Huey werd eerst begraven op de begraafplaats te Lingen. Na de oorlog werd hij gerepatrieerd naar het Militaire Ereveld Neuville-en-Condroz in België.

Laten we de herinnering levendig houden aan wat First Lieutenant Huey Raye Coward voor onze vrijheid deed.

Huey R. Coward

Piloot

KIA

De piloot van P-51D Mustang 44-15022, Huey R. Coward, kwam om het leven bij de crash. Hij werd tijdelijk begraven op de begraafplaats te Lingen. Na de oorlog werd hij gerepatrieerd naar het Militaire Ereveld Neuville-en-Condroz in België.

Rust in vrede

Het graf van Huey R. Coward

Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!

Dit Lost Wings informatiepaneel is mogelijk gemaakt door de Eems Dollard Regio (EDR).

Andere partners in dit project waren: Erdöl-Erdgas-Museum Twist, Gemeinde Twist, Heimatverein Twist e.V., Heimatfreunde Emlichheim und Umgebung e.V., Historische Vereniging Nei-Schoonebeek, Interessen-Kameradschaft zur Aufklärung, Regelung und Untersuchung von Suchfällen (IKARUS), Samtgemeinde Emlichheim en Stichting Jonkgoód.

2 Comments

  1. Kristen Mahoney

    Beantwoorden

    Huey Ray Coward is my grandfather’s uncle. My grandfather remembers Huey Ray visiting the family before he went overseas during WW2. Could anyone send me the GPS coordinates of this Lost Wings Information Panel? We are bringing my grandfather (now aged 90) to Europe in April to visit the cemetery where Huey Ray is buried. Thank you!

    • Beantwoorden

      Thank you for your message Kristen! Great to see Huey will be visited by his relatives.
      The coordinates of this Lost Wings information panel are: 52.623777, 6.888216

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.