
Het is het einde van de ochtend van 26 november 1944 wanneer 1037 Amerikaanse zware bommenwerpers beginnen aan hun tocht richting Noord-Duitsland. Ondanks het slechte weer gaat de missie toch door. Als doel hebben zij het bombarderen van meerdere doelen, waaronder Misburg, het spoorviaduct te Bielefeld en het rangeerterrein van Hamm. Als escorte vliegen er 668 jagers mee van de gebruikelijke types: P-38 Lightning, P-47 Thunderbold en P-51 Mustang.
Eén van deze jagers betrof P-51D Mustang 44-15022 (squadroncode: CG-G), met als piloot Huey R. Coward. Hij was die morgen met een aantal andere P-51 Mustangs van 38th Fighter Squadron, 55th Fighter Group opgestegen van vliegbasis RAF Wormingford. Zij hadden als doel de bommenwerperformatie die naar Hamm vloog te beschermen.
De missie verliep zonder problemen voor de vlucht waar P-51D Mustang 44-15022 en haar piloot deel van uitmaakten. Maar dan ziet Second Lieutenant Dudley M. Amoss, die deel uitmaakte van dezelfde vlucht en naast Huey R. Coward vloog, dat zijn vleugelman langzaam begint weg te glijden uit de formatie:
“Ik vloog #4 positie in de Gele vlucht aan de vleugel van Huey R. Coward op ongeveer 23000 feet (7000 meter), tijdens een escortemissie op 26 november 1944, toen ik merkte dat het toestel van Huey R. Coward langzaam begon weg te glijden uit de formatie. Ik bleef bij hem en riep hem om op de radio om te zien of hij oké was, maar ik ontving geen reactie. Vervolgens draaide hij in een gladde glijvlucht naar rechts. Ik bleef hem omroepen, en ook de vluchtleider. Hij spiraalde naar beneden naar ongeveer 15000 feet (4500 meter) waarna hij het toestel weer rechttrok, omrolde en verticaal richting de grond dook. Ik volgde hem helemaal naar beneden en zijn toestel crashte en explodeerde. Ik zocht in de omgeving, maar slaagde er niet in een parachute te vinden; waarschijnlijk heeft hij het toestel niet verlaten.”
Als gevolg van deze rare bewegingen en geen enkele reactie van Huey R. Coward, geloofde men al snel dat de oorzaak een mankement in het zuurstofsysteem zou kunnen zijn geweest. Hierdoor zou Huey R. Coward door zuurstoftekort onbewust kunnen zijn geraakt, wat hem uiteindelijk fataal is geworden. Om 13:02 uur sloeg het toestel een gat in de grond. Piloot Huey R. Coward kwam hierbij om het leven.
Laten we de herinnering levendig houden aan wat First Lieutenant Huey Raye Coward voor onze vrijheid deed.

Huey R. Coward
Piloot
KIA
De piloot van P-51D Mustang 44-15022, Huey R. Coward, kwam om het leven bij de crash. Hij werd tijdelijk begraven op de begraafplaats te Lingen. Na de oorlog werd hij gerepatrieerd naar het Militaire Ereveld Neuville-en-Condroz in België.
Rust in vrede

Het graf van Huey R. Coward
Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!

Dit Lost Wings bord is mogelijk gemaakt door de Eems Dollard Regio (EDR).