Op 29 november 1943 werden er 360 B-17 Flying Fortresses naar Bremen gestuurd. Voornamelijk door slecht weer wisten echter maar 154 toestellen het doel te bereiken. Als escorte werden er zeven Fighter Groups van het type P-47 Thunderbolt en één Fighter Group van het type P-38 Lightning meegestuurd (in totaal 352 toestellen). Het grootste deel van de escortes raakte verwikkeld in een grote luchtslag met Duitse jagers van III./JG 1 en II./JG 3. Zij zijn nooit in de buurt van Bremen gekomen, wat inhield dat de bommenwerperformatie zonder jagerescortes voortvloog.

Op 29 november 1943 vertrok ook P-38H Lightning 42-67069 samen met veertien andere toestellen van 338th Fighter Squadron, 55th Fighter Group vanaf vliegbasis RAF Nuthampstead om de formatie B-17 Flying Fortresses naar Bremen te escorteren. Zes toestellen van 338th Fighter Squadron, 55th Fighter Group keerden voortijdig terug, waardoor er nog acht overbleven. Eén hiervan was P-38H Lightning 42-67069, gevlogen door Second Lieutenant Fleming W. Suiter. Hij vloog in een groep van vier P-38 Lightnings met de code naam ‘White Flight’.

De formatie wordt boven Emmen aangevallen door 30 Duitse jagers. Hierop werden de droptanks afgeworpen door de P-38 Lightnings en werd de aanval ingezet. Niet veel later zag een andere P-38 piloot, Captain Chet A. Patterson dat het toestel van Fleming W. Suiter werd geraakt en in de wolken verdween:

“Ik vloog in de voorste positie van de tweede vlucht, we waren ongeveer 10 mijl ten noorden van Emmen, Nederland, toen we een frontale aanval van meer dan 30 vijandelijke toestellen ontvingen. Ik draaide naar rechts om de vijand aan te vallen, toen ik vier geallieerde toestellen beneden achter mij zag die werden aangevallen. Het geallieerde toestel, welke ik identificeerde als gevlogen door 2nd Lt. Fleming W. Suiter, O-783363, leek aangeschoten te zijn toen hij door het wolkendek naar beneden ging. Dit is het laatste wat ik gezien heb van Lt. Suiter.”

Vermoedelijk werd Second Lieutenant Fleming W. Suiter neergeschoten door Fahnenjunker-Feldwebel Albert Lindenschmid vliegende in een Messerschmitt Bf 109G-6 van 9. Staffel, Jagdgeschwader 1.

Laten we de herinnering levendig houden aan wat Second Lieutenant Fleming William Suiter voor onze vrijheid deed.

Fleming W. Suiter

Piloot

POW

Fleming W. Suiter, piloot van P-38H Lightning 42-67069, wist tijdig het toestel met zijn parachute te verlaten en werd na de crash krijgsgevangen gemaakt. Hij werd naar het krijgsgevangenkamp Stalag Luft I in Noord-Duitsland gebracht.

Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.