
Gedurende het eerste uur van 29 september 1944 stegen zes Mosquito’s van RAF 157 Squadron op van vliegbasis RAF Swannington, Norfolk, voor een zogenaamde ‘Intruder’ missie. Eén van de deelnemende Mosquito’s, Mosquito MM646 RS-R, steeg om 01:04 uur op en vloog op hoge hoogte richting Handorf, iets ten zuiden van Hamburg. Vervolgens zouden zij afdalen naar Munster, Achmer, Verden en Hesepe. Aan boord bevonden zich Flying Officer Peter William Fry en Flying Officer Harry Smith. Dit was de dertiende missie van de twee bemanningsleden.
Een ‘Intruder’ missie diende ertoe om diep in het vijandelijke luchtruim door te dringen en operaties van de vijand te verstoren. Dit gebeurde voornamelijk door in de buurt van een vijandelijke vliegbasis rond te hangen om vliegtuigen aan te vallen als ze opstijgen of landen.

Navigator Harry Smith (links) en piloot Peter W. Fry (rechts) poserende voor Mosquito MM636 van RAF 157 Squadron
Voor meer informatie over de bemanning van Mosquito MM646 RS-R, klik op onderstaande uitvouwbare balk.
Flying Officer Peter William Fry
Peter William Fry werd in 1919 geboren als zoon van Frank en Eva Fry. Peter trouwde met Margaret Fry, uit Rainham Mark, Gillingham, Kent.
In het begin van de oorlog meldde Peter zich aan bij de Royal Air Force. Hier werd hij toegelaten en kreeg hij identificatienummer '50229', waarna hij begon aan zijn opleiding tot piloot.
Na zijn opleiding in Canada afgerond te hebben, keerde Peter terug naar Engeland en werd gedetacheerd bij RAF 157 Squadron, waar gevlogen werd met de de Havilland Mosquito. Hier kreeg Peter als navigator van Harry 'Junior' Smith. Hier vloog het tweetal de volgende missies:
-
15 op 16 augustus 1944; Anti-Diver missie (het voortijdig neerhalen van Duitse V-1 vliegende bommen), in Mosquito MM630
-
16 op 17 augustus 1944; Anti-Diver missie, in Mosquito MM674
-
19 op 20 augustus 1944; Anti-Diver missie, in Mosquito MM676
-
20 op 21 augustus 1944; Anti-Diver missie, in Mosquito MM636
Navigator Harry Smith (links) en piloot Peter W. Fry (rechts) poserende voor Mosquito MM636 van RAF 157 Squadron
-
24 op 25 augustus 1944; Anti-Diver missie, in Mosquito MM677
-
10 op 11 september 1944; Intruder missie, in Mosquito MM674
-
28 op 29 september 1944; Intruder missie bij Handorf, in Mosquito MM646 (van deze missie keerde de bemanning niet terug)
-
(Door slechte kwaliteit van de Operational Record Books zijn meer missies niet te identificeren.)
Peter was niet in staat het toestel tijdig te verlaten, en kwam bij de crash om het leven.
Flying Officer Harry 'Junior' Smith
Harry 'Junior' Smith werd in 1924 geboren als zoon van Harry en Phoebe Elma Smith uit Hull. Het gezin van vijf (ouders, Harry en twee zussen) verhuisde midden jaren '30 naar Wolverhampton.
Harry volgde zijn onderwijs aan Wolverhampton Intermediate School, waar hij een goede student was die populair was bij de leraren en zijn klasgenoten. Harry kon goed leren en was ook goed in sport, waarin hij verschillende prijzen wist te winnen.
Harry links, "de winnaar van de 'boven 15' groep", juni 1939
Harry verliet deze school met uitstekende diploma met acht vakken. Hierna wilde Harry op 16-jarige leeftijd zich aansluiten bij de Royal Navy. Zijn vader, Eerste Wereldoorlog veteraan, was het hier echter niet mee eens waardoor Harry een baantje dichter bij huis moest zoeken.
Harry wist aangenomen te worden bij het Borough's Treasurer's Department van het stadhuis. Zusje Pauline (acht jaar jonger) herinnerde dat Harry er hier altijd strak in pak uitzag, met een vulpen aan zijn zak gehangen. Moeder Phoebe was er van overtuigd dat haar zoon spoedig de penningmeester van Borough zou zijn. Ook trad Harry toe tot de Air Training Corps.
Harry strak in pak
Meteen na zijn 18e verjaardag meldde Harry zich aan voor bij de Royal Air Force. Hier werd hij toegelaten en kreeg hij identificatienummer '153441', waarna hij kon beginnen aan zijn opleiding tot piloot. De eerste zes maanden werden doorgebracht op de Universiteit van Manchester. Hier speelde Harry veel tennis in zijn vrije tijd.
Hierna vervolgde hij zijn opleiding in Canada. Harry volgde de opleiding tot piloot te Rivers, Manitoba. Hier kwam hij volgens zusje Pauline te maken met zijn eerste echte tegenslag: hij haalde zijn pilotenopleiding niet en werd verplaatst naar de navigatoropleiding. Deze opleiding wist Harry succesvol af te ronden.
Harry keerde terug naar Engeland en werd gedetacheerd bij RAF 157 Squadron, waar gevlogen werd met de de Havilland Mosquito. Hier werd Harry de navigator van Peter William Fry. Hier vloog het tweetal de volgende missies:
-
15 op 16 augustus 1944; Anti-Diver missie (het voortijdig neerhalen van Duitse V-1 vliegende bommen), in Mosquito MM630
-
16 op 17 augustus 1944; Anti-Diver missie, in Mosquito MM674
-
19 op 20 augustus 1944; Anti-Diver missie, in Mosquito MM676
-
20 op 21 augustus 1944; Anti-Diver missie, in Mosquito MM636
Navigator Harry Smith (links) en piloot Peter W. Fry (rechts) poserende voor Mosquito MM636 van RAF 157 Squadron
-
24 op 25 augustus 1944; Anti-Diver missie, in Mosquito MM677
-
10 op 11 september 1944; Intruder missie, in Mosquito MM674
-
28 op 29 september 1944; Intruder missie bij Handorf, in Mosquito MM646 (van deze missie keerde de bemanning niet terug)
-
(Door slechte kwaliteit van de Operational Record Books zijn meer missies niet te identificeren.)
Harry was niet in staat het toestel tijdig te verlaten, en kwam bij de crash om het leven.
De twee bemanningsleden van Mosquito MM646 RS-R werden op weg naar het doelgebied verrast door een onbekende (nacht)jager die hen rond 03:00 uur na een kort luchtgevecht boven Zuidoost-Drenthe neerschoot. Mosquito MM646 RS-R stortte brandend neer aan de Veldweg bij Nieuwlande en ontplofte.
Aan Duitse kant werd geen claim ingediend over het neerschieten van een Engels toestel. Echter werd er aan geallieerde kant wel gesproken over het neerschieten van een Mosquito door een Amerikaanse P-61 Black Widow nachtjager. Mocht dit de feitelijke gebeurtenis zijn geweest, was er dus sprake van ‘friendly fire‘.
Opperwachtmeester van de Marechaussee Van Aalst schrijft in een rapport over de crash van Mosquito MM646 RS-R:
“Nieuwlande 30 september 1944”
Op vrijdag, de negen en twintigste september 1944 s ’nachts om 03:10 uur, werd ik, Jozias van Aalst, Opperwachtmeester der Marechaussee postcommandant te Nieuwlande, door het gezoem van overvliegende vliegtuigen gewekt. Ik hoorde daarop, dat één der vliegtuigen met de boordwapens een serie schoten loste.
Onmiddellijk was de gehele slaapkamer verlicht, door het dakvenster kijkend, zag ik, dat er op enige afstand een brand woedde en hoorde uit elkaar springende projectielen, vermoedelijk die van de boordwapens.
Daarom ben ik niet direct naar het brandende vliegtuig toegegaan.
Om ongeveer 7 uur s ’morgens toen het gevaar geweken was ben ik naar het neergestorte vliegtuig toe gegaan, samen met de Wachtmeester der Marechaussee Johannes Nijhof, eveneens behorende bij de post Nieuwlande. Het bleek toen, dat het een tweemotorig vliegtuig was en dat de romp van dat vliegtuig nagenoeg geheel uit hout vervaardigd geweest was, blijkens de resten. In de resten van het vliegtuig vonden wij twee geheel verbrande lijken van de bemanning. Herkenningstekens waren op deze lijken niet te vinden.
Terwijl één onzer het vliegtuig bewaakte, zijn die instanties, die van het neerkomen van een vliegtuig kennis moeten hebben, telefonisch daarvan in kennis gesteld.
Tegen 5 uur s ’middags verschenen een aantal militairen van de Luftwaffe, die ons van onze bewaking ontsloegen. Op gezag van de commandant van deze groep, heb ik de burgemeester der gem. Oosterhesselen medegedeeld, dat de lijken van de bemanning van het vliegtuig door diens zorg moesten worden begraven en dat de Luftwaffe te Havelte daarvan telefonisch in kennis moest worden gesteld.
Tussen het afschieten en het neerkomen van het vliegtuig verliep een zo korte tijd, dat het bijna niet mogelijk is dat één der leden van de bemanning daaruit had kunnen springen.
Het betrof een Mosquito vliegtuig, dat een bemanning heeft van twee koppen.
De omgeving is door ons wel afgezocht, doch er werd niets gevonden.
De Opperwachtmeester
Postcommandant
J van Aalst
Laten we de herinnering levendig houden aan wat Flying Officer Peter William Fry en Flying Officer Harry ‘Junior’ Smith voor onze vrijheid deden.

Peter W. Fry
Piloot
KIA

Harry Smith
Navigator
KIA
Beide bemanningsleden van Mosquito MM646 RS-R kwamen bij de crash om het leven. Zij werden op 2 oktober 1944 begraven op de Algemene Begraafplaats in Oosterhesselen.

De graven van de bemanningsleden in 1946
Rust in vrede


De graven van de bemanningsleden
Het plaatsen van het Lost Wings informatiepaneel is een initiatief van Onderduikersmuseum De Duikelaar en Stichting Garnizoensstad Vesting Coevorden en is in samenwerking met Stichting Luchtoorlog Onderzoek Drenthe tot stand gekomen.
Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!