Breng mij naar het informatiepaneel!


Na een aantal dagen slecht weer, stegen op 31 december 1944 een aantal Me 262A’s van Kampfgeschwader 51 (KG 51) ‘Edelweiß’ op om een aantal bruggen bij Luik te bombarderen. Dit was de periode van het Ardennen Offensief, bekend als Unternehmen Wacht am Rhein. Het Duitse opperbevel deed er alles aan om het tij te keren en het overwicht te verkrijgen ten opzichte van de daar geplaatste, vooral Amerikaanse, eenheden. Met het opgeklaarde weer werden de Me 262A’s, uitgerust met twee 250kg bommen, richting Luik gestuurd om een aantal bruggen aan te vallen, dit met als doel de geallieerde bewegingen te beperken.

Eén van de piloten die opsteeg vanaf vliegbasis Hopsten was de ervaren Oberfeldwebel Erich Kaiser. Hij steeg in de morgen van 31 december 1944 op in zijn Me 262A-1a Wnr. ? met onbekend Werkenummer.

Oberfeldwebel Erich Kaiser controleert de neus van zijn Me 262A-1a

De aanval verliep voorspoedig en de bommen werden afgeworpen op een aantal bruggen. Erich Kaiser was waarschijnlijk door brandstofgebrek genoodzaakt een noodlanding te maken in het Wietmarscher Moor. Daarbij zag hij een grote turfrug over het hoofd waar de wielen tijdens de landing in het zachte veen bleven haken. Hierdoor sloeg het toestel over de kop in het veen en kwam het abrupt tot stilstand. Erich werd onbewust uit het toestel gehaald.

Voor meer informatie over Erich Kaiser, klik op onderstaande uitvouwbare balk.

Erich Kaiser werd geboren op 3 maart 1914 als zoon van Anna Kaiser. Erich woonde in Steckby, Kreis Zerbst. Van beroep was Erich elektricien.

Na in dienst te zijn gekomen bij de Luftwaffe kreeg Erich identificatienummer '106 / B. 65103'. Na zijn keuring werd Erich toebedeeld aan 1. Staffel, Kampfsgeschwader 51 ‘Edelweiß’. Hier zou Erich gedurende de oorlog één van de meest ervaren piloten worden, met meer dan 300 gevlogen missies.

Tijdens de oorlog vloog Erich onderanderen met de Junkers Ju 88, Messerschmitt Me 410 en Messerschmitt Me 262.

Erich controleert zijn kaart voor een missie

Op 31 december 1944 moest Erich een noodlanding maken. Bij deze noodlanding vloog het toestel over de kop zodra het de zachte veengrond raakte. Erich werd onbewust uit het toestel gehaald en overleed drie dagen later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.

De begravenis van Erich in Lingen, januari 1945

Oberfeldwebel Erich Kaiser werd al snel naar het ziekenhuis in Meppen, Duitsland gebracht, waar men zijn verwondingen eerst als gering inschatte. Niet veel later bleek echter dat hij een zware verwonding aan zijn ruggengraat had opgelopen. Erich Kaiser kwam op 3 januari 1945 in het ziekenhuis te overlijden aan de gebroken ruggengraat als gevolg van zijn noodlanding.

Laten we de herinnering levendig houden aan wat Oberfeldwebel Erich Kaiser gedaan heeft voor zijn vaderland.

Erich Kaiser

Piloot

KIA

De piloot van Me 262A-1a Wnr. ?, Oberfeldwebel Erich Kaiser, ligt begraven te Lingen.

Rust in vrede.

Het gedeelde graf van Erich Kaiser (boven)

Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!

Dit Lost Wings informatiepaneel is mogelijk gemaakt door de Eems Dollard Regio (EDR).

Andere partners in dit project waren: Erdöl-Erdgas-Museum Twist, Gemeinde Twist, Heimatverein Twist e.V., Heimatfreunde Emlichheim und Umgebung e.V., Historische Vereniging Nei-Schoonebeek, Interessen-Kameradschaft zur Aufklärung, Regelung und Untersuchung von Suchfällen (IKARUS), Samtgemeinde Emlichheim en Stichting Jonkgoód.

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.