Op de laatste vrijdag van de maand, 26 november 1943, wordt kort na zonsondergang een grote aanval gestart. 443 Lancasters stijgen samen met zeven Mosquito’s op om Berlijn te bombarderen. Tegelijkertijd stijgen 178 andere toestellen op voor een afleidingsaanval op Stuttgart. Beide bommenwerperstromen vlogen als één formatie Het Kanaal over richting de monding van de Somme. Hier splitste de formatie zich op: de toestellen die naar Stuttgart gingen, vlogen in zuidoostelijke richting verder, en de andere formatie vloog in noordoostelijke richting verder naar Berlijn. Zij bombardeerden Berlijn tussen 21:10 en 21:34 uur, om vervolgens te beginnen aan de terugtocht.

Van 166 RAF Squadron werden er 21 Lancasters meegestuurd, waarvan achttien erin slaagden hun bommenlast boven Berlijn te droppen.Aan boord hadden zij een ‘Cookie’ luchtmijn, zes 1000lbs. G.P.-bommen en een 500lbs. G.P.-bom. Eén van deze Lancasters betrof Lancaster DV247 AS-F, welke om 16:45 was opgestegen vanaf vliegbasis RAF Kirmington.

Een luchtfoto van vliegbasis RAF Kirmington, 1945

Lancaster DV247 AS-F met haar zevenkoppige bemanning was opgestegen met een bommenlast van een ‘Cookie’ 4000lbs luchtmijn, zes 1000lbs. G.P.-bommen en een 500lbs. G.P.-bom. Bommenrichter Sergeant Douglas J. Edwards wist deze succesvol boven Berlijn te droppen, waarmee de bemanning met enige opluchting aan haar terugweg kon beginnen.

Rond 22:50 uur, wanneer Lancaster DV247 AS-F de Nederlandse grens nadert, vliegt een aantal kilometer verderop een Duitse nachtjager: een Messerschmitt Bf110G-4 G9+KS gevlogen door Oberleutnant Dietrich Schmidt, Staffelkapitän van 8./NJG1 en radiotelegrafist Feldwebel Kurt Schönfeld. Zij waren die nacht opgestegen van vliegveld Münster-Handorf om de Britse bommenwerpers te onderscheppen.

Oberleutnant Dietrich Schmidt, piloot van Messerschmitt Bf110G-4 G9+KS

Feldwebel Kust Schönfeld noteerde die dag in zijn dagboek: “De terugvlucht was begonnen. We werden naar het noorden gestuurd door de luchtverkeersleider te Rheinsal. ‘Koeriers vanaf stuurboord naar bakboord’, vertelde hij ons. Toen zag ik een doelwit zo’n 6 kilometer weg op mijn radarscherm verschijnen, maar dan andersom, van bakboord naar stuurboord.”

Uit het niets licht de duistere hemel op: Lancaster DV247 AS-F wordt onder vuur genomen. Het toestel wordt onder andere in de staartkoepel geraakt, waardoor staartschutter Sergeant Wilfred O’Malley vast komt te zitten in zijn koepel. Vlak hierna roept rugkoepelschutter Sergeant Arthur V. Collins via de intercom om dat hij zijn kameraad gaat helpen.

“Dieter moest meerdere salvo’s op de stakker voor ons afvuren voordat hij in brand raakte, en eindelijk steil naar beneden ging. Nog feller brandend, in een ‘flatspin’, raakte het de grond en brandde geheel uit. Dat was de eerste SN-2 overwinning voor het Geschwader.” Schreef Feldwebel Kurt Schönfeld verder.

SN-2, voluit Funk-Gerät 220 Lichtenstein SN-2, was de nieuwste versie van de Duitse luchtradar die gebruikt werd voor luchtonderscheppingen.

Een Messerschmitt Bf110G met FuG 220 Lichtenstein SN-2 apparatuur voor op de neus

In de chaos weten de overige vijf bemanningsleden in Lancaster DV247 AS-F het toestel te verlaten. Sergeant Wilfred O’Malley is vermoedelijk nooit uit zijn staartkoepel gekomen, en heeft nooit het toestel kunnen verlaten. Sergeant Arthur V. Collins, die totaal onbaatzuchtig in het toestel bleef om zijn kameraad te helpen, moest deze actie bekopen met zijn leven. Beide schutters komen om het leven.

De overige vijf bemanningsleden van Lancaster DV247 AS-F weten in de chaos het toestel te verlaten. Van hen was alleen piloot Warrant Officer John E. Thomas gewond: hij werd gevonden met een gebroken enkel. De vijf bemanningsleden die het toestel wisten te verlaten, werden allen krijgsgevangenen gemaakt en afgevoerd naar verschillende krijgsgevangenenkampen.

Laten we de herinnering levendig houden aan wat Warrant Officer John Edwin Thomas (DFC), Sergeant John Joel Robshaw, Sergeant William George Bell, Sergeant Edward Morgan Lloyd Davies, Sergeant Douglas James Edwards, Sergeant Wilfred O’Malley en Sergeant Arthur Victor Collins (DFM) voor onze vrijheid deden.

John E. Thomas

Piloot

POW/WIA

John J. Robshaw

Boordwerktuigkundige

POW

William G. Bell

Navigator

POW

Edward M.L. Davies

Radiotelegrafist

POW

Douglas J. Edwards

Bommenrichter

POW

Wilfred O’Malley

Staartschutter

KIA

Arthur V. Collins

Rugkoepelschutter

KIA

Beide schutters van Lancaster DV247 AS-F zijn begraven te Reichswald Forest War Cementery.

Rust in vrede.

De graven van de bemanningsleden

Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan

Dit Lost Wings bord is mogelijk gemaakt door de Eems Dollard Regio (EDR).