Breng mij naar het informatiepaneel!


In de nacht van 29 op 30 maart 1943 stegen 329 Lancasters, Halifaxes en Stirlings op voor een aanval op Berlijn. Tegelijkertijd stegen ook 149 Wellingtons op die met behulp van het radargeleidesysteem ‘Oboe‘ een aanval op Bochum uitvoerden. Beide formaties kregen te maken met het slechte weer, waaronder ijsvorming en bliksem. Door het slechte weer keerden tenminste 120 toestellen terug naar hun basissen.

Eén van de toestellen die opsteeg om deel te nemen aan de aanval op Berlijn was Lancaster ED391 AR-E. Met de Australische piloot Flight Lieutenant Kenneth H. Grenfell achter het roer was zij om 21:45 uur opgestegen van RAF Breighton. Het toestel behoorde tot RAAF 460 Squadron en was als derde Lancaster van RAAF 460 Squadron die nacht opgestegen. Na haar volgden nog vijf andere Lancasters.

De bommenrichter van Lancaster ED391 AR-E, Sergeant Ronald Cordingley, wist succesvol de bommenlast van één 4000lbs. H.C. ‘Cookie’ luchtmijn en 48 30lbs en 540 4lbs. brandbommen af te werpen boven Berlijn. Hiermee begonnen Lancaster ED391 AR-E en haar bemanning aan de reis terug naar Engeland.

Toen Lancaster ED391 AR-E boven het grensgebied vloog werd het toestel aangevallen door Unteroffizier Christian Költringer van 7./NJG 1, vliegende in Messerschmitt Bf 110F-4 G9+AR Wnr. 4668. Unteroffizier Christian Költringer voerde twee aanvallen uit voordat Lancaster ED391 AR-E neerstortte. Echter wist één van de boordschutter van Lancaster ED391 AR-E, Sergeant Sidney G. Webb, zijn Browning .303 Mark II machinegeweren op de Bf 110F-4 van Unteroffizier Christian Költringer te richten.

Lancaster ED391 AR-E stortte rond 04:15 uur neer waarbij alle zeven bemanningsleden om het leven kwamen. Sommige bemanningsleden wisten het toestel nog te verlaten maar door de geringe hoogte functioneerden hun parachutes niet naar behoren. Een paar minuten later stortte ook Bf 110F-4 G9+AR Wnr. 4668 neer nabij Vriezenveen waarbij ook haar bemanning, piloot Unteroffizier Christian Költringer en Bordfunker Unteroffizier Willi Vogt, om het leven kwam. Zij werden begraven te Enschede en na de oorlog gerepatrieerd naar Ysselsteyn.

De graven van de twee bemanningsleden van Bf 110F-4 G9+AR Wnr. 4668

Naast Lancaster ED391 AR-E verloor RAAF 460 Squadron die nacht nog een Lancaster, namelijk Lancaster W4327 UV-S. Dit toestel stortte zo’n 60 kilometer zuidelijker neer in de buurt van Beltrum. Gezien de vele overeenkomsten worden deze twee toestellen geregeld met elkaar verwisseld. Zowel qua crashlocatie als bemanning. Stichting Luchtoorlog Onderzoek Drenthe houdt echter de Operational Record Books van RAAF 460 Squadron, opgetekend in 1943, aan. Oftewel, Lancaster ED391 AR-E met onderstaande bemanning.

Laten we de herinnering levendig houden aan wat Flight Lieutenant Kenneth Hugh Grenfell, Sergeant George Edward Lewis, Flying Officer Stephen Falcon Scott McCullagh, Flight Sergeant Philip ‘Pip’ Wesley Dunn, Sergeant Ronald Cordingley, Flight Sergeant Robert Lincoln Potter en Sergeant Sidney George Webb voor onze vrijheid deden.

Kenneth H. Grenfell

Piloot

KIA

George E. Lewis

Boordwerktuigkundige

KIA

Stephen F.S. McCullagh

Navigator

KIA

Philip W. Dunn

Radiotelegrafist

KIA

Ronald Cordingley

Bommenrichter

KIA

Robert L. Potter

Boordschutter

KIA

Sidney G. Webb

Boordschutter

KIA

Zes bemanningsleden van Lancaster ED391 AR-E werden op 1 april 1943 begraven op de Commonwealth War Graves sectie van de Protestantse Begraafplaats te Hardenberg. Het lichaam van radiotelegrafist Flight Sergeant Philip W. Dunn werd twee weken later onder het wrak gevonden. Hij werd op 16 april bijgezet bij zijn bemanning.

Rust in vrede.

De graven van de bemanningsleden

Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!

Het plaatsen van dit informatiepaneel is een initiatief van Streekmuseum Kloosterhaar-Balderhaar. Stichting Luchtoorlog Onderzoek Drenthe heeft hier aan meegewerkt door het verschaffen van informatie.

Leave Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.