Breng mij naar het informatiepaneel!


In de late avonduren van 9 juli 1943 werd het rustige Engelse landschap opgeschrokken door het woeste gebrul van zo’n 1500 Rolls Royce Merlin en Bristol Hercules motoren: 418 Britse bommenwerpers, waaronder 218 Lancasters, 190 Halifaxes en 10 Mosquito’s, stegen op voor een aanval op Gelsenkirchen. Ook RCAF 408 (Goose) Squadron nam deel aan deze aanval. Tien Halifax bommenwerpers werden vanaf RAF Leeming richting Duitsland gestuurd. Onder hen was Halifax JD216 EQ-P, gevlogen door Flying Officer Hector B. Lancaster en zijn bemanning, welke opsteeg om 22:36 uur.

De heenweg was redelijk rustig. Doordat het boven de Duitse vliegvelden regende en er een laag wolkendek hing, konden er maar enkele Duitse nachtjagers opstijgen. Naast een claim van een Duitse nachtjager, ging er slechts één andere Halifax verloren door toedoen van luchtafweergeschut van de Duitse marine. Echter, voordat de bommenwerperstroom hun bommen zou lossen, zou er nog één bommenwerper neergeschoten worden.

Een tweetal Halifax bommenwerpers van RCAF 408 (Goose) Squadron, de voorste met rompcode EQ-A

Rond 01:15 uur werd Halifax JD216 EQ-P waargenomen door een onbekende Duitse nachtjager. De piloot van deze nachtjager positioneerde zijn toestel achter Halifax JD216 EQ-P en opende het vuur op de nietsvermoedende bemanning.

Voor meer informatie over de bemanning van Halifax JD216 EQ-P, klik op onderstaande uitvouwbare balk.

Hector Beattie Lancaster werd geboren op 22 december 1916 in Rodney, Canada als zoon van Wilbert Basil Lancaster (1882-1954) en Christina Catharine Paterson (1878-1952). Hector had vier oudere broers, en twee jongere broers. Eén hiervan was Lloyd Ross Lancaster (geboren 1918) die als radiotelegrafist bij de Royal Canadian Air Force zat.

Tijdens een routine navigatie vlucht op 25 februari 1941, in Avro Anson 6250 belande het toestel en haar vier bemanningsleden in een zware sneeuwstorm, doordat de piloot niet genoeg training had om op zijn instrumenten te vliegen, trachtte hij lager te vliegen zodat hij de grond kon zien. Dit mislukte echter, en het toestel crashte het toestel in Oak Lake, Canada. Hierbij kwamen alle vier bemanningsleden om het leven.

Leading Aircraftman Lloyd Ross Lancaster

In 1923 begon Hector zijn onderwijs aan Aldborough SS #11, wat hij voltooide in 1929 waarna hij vervolgens van 1929 tot 1934 onderwijs volgde aan Wardsville High. Zijn sportieve interesses waren hockey, honkbal, badminton en squash en hij genoot van de jacht. Hector werkte als boerenknecht in Rodney van 1934 tot 1937, en als transportchauffeur in Wardsville van 1938 tot 1940.

Op 22 oktober 1940 melde Hector zich aan bij de Royal Canadian Air Force, en volgde hier een opleiding tot piloot. Hij kreeg identificatienummer ' J/15308'. Uiteindelijk kwam hij bij No.23 Operational Training Unit (opleidingseenheid) terecht, vanwaar hij op 25 april 1943 werd verplaatst naar No.1659 Conversion Unit (semi-operationele eenheid). Hier ronde hij zijn opleiding af, waarna hij werd toebedeeld aan RCAF 408 (Goose) Squadron, op 16 mei 1943.

Hier vloog Hector de volgende missies:

  • 23 op 24 mei 1943; Dortmund, in Halifax JB858 (Hector vloog hier mee als co-piloot om ervaring op te doen)
  • 25 op 26 mei 1943; Düsseldorf, in Halifax JB858 (Hector vloog hier mee als co-piloot om ervaring op te doen)
  • 21 op 22 juni 1943; Krefeld, in Halifax JD216
  • 22 op 23 juni 1943; Mülheim, in Halifax JD216
  • 24 op 25 juni 1943; Wuppertal, in Halifax JD216
  • 25 op 26 juni 1943; Gelsenkirchen, in Halifax DT749
  • 28 op 29 juni 1943; Keulen, in Halifax JD216
  • 3 op 4 juli 1943; Keulen, in Halifax JD216 (onderweg werd het toestel nog onder vuur genomen door een andere Halifax bommenwerper, dit richtte gelukkig geen grote schade aan)
  • 9 op 10 juli 1943; Gelsenkirchen, in Halifax JD216 (van deze missie keerde de bemanning niet terug)

John William Richardson werd geboren op 29 april 1913 in North Bay, Canada. Hij was de zoon van John Millar Darling Richardson (1877–1956) en Marie Devine Felisca Corbeil (1891–1955). John was de oudste van vijf kinderen; hij had drie broertjes en één zusje. 

Na zich aan te hebben gemeld bij de Royal Canadian Air Force, kreeg John het identificatienummer 'C/20348' en begon hij aan de opleiding tot piloot. Om ervaring op te doen vloog hij mee als co-piloot.

Na zijn opleiding succesvol te hebben afgerond, werd John toebedeeld aan RCAF 408 (Goose) Squadron. Hier vloog John één missie:

  • 9 op 10 juli 1943; Gelsenkirchen, in Halifax JD216 (van deze missie keerde de bemanning niet terug)

John James 'Johnnie' Stefanchuk werd geboren op 30 januari 1921 in Stuartburn, Canada als zoon van Mike Stefanchuk en Anna Chubey. Zijn vader was geboren in Oostenrijk en was boer, zijn moeder was geboren in Stuartburn. Johnnie had een broer Peter, die als nabestaande op zijn inschrijvingspapieren werd vermeld.

Johnnie begon zijn onderwijs aan de Stuartburn School van 1928 tot 1937, gevolgd door Tolstoy en Emerson, van 1937 tot 1939. Daarna ging hij naar de beroepsschool waar hij timmerwerk en montage studeerde. Tussen 1936 en 1939 werkte Johnnie ook als landarbeider tijdens de schoolvakanties.

Toen Johnnie zich op 3 mei 1940 aanmeldde voor de Royal Canadian Air Force kreeg hij als identificatienummer 'R/58757', waarna hij begon aan zijn opleiding tot navigator. Hij begon zijn opleiding bij No.2 Air Training Command, hier zat hij in de 47e klas met veertien andere cadetten. In juli 1942 studeerde hij af als navigator.

Krantenknipsel over het afstuderen van klas 47

Hierna begon zijn (semi-)operationele opleiding bij No.9 (Observer) Advanced Flying Unit op 14 september 1942. Vervolgens werd hij toebedeeld aan No.23 Operational Training Unit op 14 januari 1943. Hier voltooide hij zijn opleiding alvorens hij werd toebedeeld aan RCAF 408 (Goose) Squadron. Hier vloog Johnnie de volgende missies:

  • 25 op 26 juni 1943; Gelsenkirchen, in Halifax DT749
  • 28 op 29 juni 1943; Keulen, in Halifax JD216
  • 3 op 4 juli 1943; Keulen, in Halifax JD216 (onderweg werd het toestel nog onder vuur genomen door een andere Halifax bommenwerper, dit richtte gelukkig geen grote schade aan)
  • 9 op 10 juli 1943; Gelsenkirchen, in Halifax JD216 (van deze missie keerde de bemanning niet terug)

William Robert 'Bobby' Bryans werd op 10 juli 1921 geboren in Clones, Ierland als zoon van William Robert en Annie Bryans. 

Bobby was getrouwd met Eliza Jean Bryans, en op 7 maart 1941 werd hun zoon Ralph Bryans geboren. Ralph zou later een groots motorcoureur worden: In het seizoen 1965 werd hij wereldkampioen in de 50cc-klasse.

Aan het begin van de oorlog meldde Bobby zich aan voor de Royal Air Force. Hij kreeg identificatienummer '1063523' en begon aan zijn opleiding tot boordwerktuigkundige. 

Na zijn opleiding succesvol te hebben afgerond, werd Bobby toebedeeld aan RCAF 408 (Goose) Squadron. Hier vloog hij de volgende missies:

  • 21 op 22 juni 1943; Krefeld, in Halifax JD216
  • 22 op 23 juni 1943; Mülheim, in Halifax JD216
  • 24 op 25 juni 1943; Wuppertal, in Halifax JD216
  • 25 op 26 juni 1943; Gelsenkirchen, in Halifax DT749
  • 28 op 29 juni 1943; Keulen, in Halifax JD216
  • 3 op 4 juli 1943; Keulen, in Halifax JD216 (onderweg werd het toestel nog onder vuur genomen door een andere Halifax bommenwerper, dit richtte gelukkig geen grote schade aan)
  • 9 op 10 juli 1943; Gelsenkirchen, in Halifax JD216 (van deze missie keerde de bemanning niet terug)

Joseph Mannix MacDonald werd geboren op 10 augustus 1920 in Bordesley Green, Birmingham, als zoon van Myles J MacDonald (1873-1946) en Sarah McGuinness (1876 -?). Joseph was het jongste kind en had vermoedelijk twee oudere zussen: Elizabeth MacDonald (1902) en Margaret M MacDonald (1915). Mogelijk had hij ook nog een broer.

In het begin van de oorlog meldde Joseph zich aan voor de Royal Air Force. Hij kreeg identificatienummer '1199028' en begon zijn opleiding tot radiotelegrafist.

Na zijn opleiding succesvol te hebben afgerond, werd William toebedeeld aan RCAF 408 (Goose) Squadron. Hier vloog hij de volgende missies (door onduidelijke Operational Record Books is het niet geheel duidelijk welke missies Joseph gevlogen heeft. Indien dit niet duidelijk is is dit aangegeven door 'mogelijk?'):

  • 5 op 6 maart 1943; Essen, in Halifax DT752
  • 8 op 9 maart 1943; Neurenberg, in Halifax DT772 (mogelijk?)
  • 22 op 23 maart 1943; St. Nazaire, in Halifax DT769 (mogelijk?)
  • 26 op 27 maart 1943; Duisberg, in Halifax HR664 (mogelijk?)
  • 27 op 28 maart 1943; Berlijn, in Halifax HR664 (mogelijk?)
  • 3 op 4 april 1943; Essen, in Halifax DT676 (mogelijk?)
  • 7 op 8 april 1943; Duisburg, in Halifax JB854 (mogelijk?)
  • 20 op 21 april 1943; Stettin, in Halifax DT769 (mogelijk?)
  • 4 op 5 mei 1943; Dortmund, in Halifax DT772 (mogelijk?)
  • 12 op 13 mei 1943; Duisburg, in Halifax DT772 (mogelijk?)
  • 13 op 14 mei 1943; Bochum, in Halifax DT772 (mogelijk?)
  • 27 op 28 mei 1943; Essen, in Halifax JD164 (mogelijk?)
  • 29 op 30 mei 1943; Wuppertal, in Halifax DT772 (mogelijk?)
  • 9 op 10 juli 1943; Gelsenkirchen, in Halifax JD216 (van deze missie keerde de bemanning niet terug)

George Vivian Vincent Reid werd geboren op 10 september 1921 in Bottrel, Canada als zoon van George Arthur en Olive Susie Reid. George volgde een opleiding aan Sunalta en C.C.I., waarna hij werkzaam was bij de Imperial Bank.

In het begin van de oorlog meldde George zich aan voor de Royal Canadian Air Force. Hij kreeg identificatienummer 'R/92645' en begon zijn opleiding tot bommenrichter.

Na zijn opleiding succesvol te hebben afgerond, werd George toebedeeld aan RCAF 408 (Goose) Squadron. Hier vloog hij de volgende missies:

  • 21 op 22 juni 1943; Krefeld, in Halifax JD216
  • 22 op 23 juni 1943; Mülheim, in Halifax JD216
  • 24 op 25 juni 1943; Wuppertal, in Halifax JD216
  • 25 op 26 juni 1943; Gelsenkirchen, in Halifax DT749
  • 28 op 29 juni 1943; Keulen, in Halifax JD216
  • 3 op 4 juli 1943; Keulen, in Halifax JD216 (onderweg werd het toestel nog onder vuur genomen door een andere Halifax bommenwerper, dit richtte gelukkig geen grote schade aan)
  • 9 op 10 juli 1943; Gelsenkirchen, in Halifax JD216 (van deze missie keerde de bemanning niet terug)

John Henry Colin McClung is geboren op 19 april 1912 in Harley, Canada als zoon van John Samuel McClung (1878-1955) en Regina Welker (1875-1961). 

In het begin van de oorlog meldde John zich aan voor de Royal Canadian Air Force. Hij kreeg identificatienummer 'R/69464' en begon zijn opleiding als boordschutter.

Na zijn opleiding succesvol te hebben afgerond, werd John in Engeland toebedeeld aan RCAF 408 (Goose) Squadron. Hier vloog hij de volgende missies:

  • 21 op 22 juni 1943; Krefeld, in Halifax JD216
  • 22 op 23 juni 1943; Mülheim, in Halifax JD216
  • 24 op 25 juni 1943; Wuppertal, in Halifax JD216
  • 25 op 26 juni 1943; Gelsenkirchen, in Halifax DT749
  • 28 op 29 juni 1943; Keulen, in Halifax JD216
  • 3 op 4 juli 1943; Keulen, in Halifax JD216 (onderweg werd het toestel nog onder vuur genomen door een andere Halifax bommenwerper, dit richtte gelukkig geen grote schade aan)
  • 9 op 10 juli 1943; Gelsenkirchen, in Halifax JD216 (van deze missie keerde de bemanning niet terug)

Eenmaal in Engeland ontmoette John, Evelyn Mary (achternaam onbekend), uit Wolverhampton. De twee trouwde in juni 1943 in Engeland, nog geen maand later kwam John om het leven.

James William Sturgess werd geboren op 23 juni 1921 in Hartley Wintney, Engeland als zoon van Arthur Sturgess (1892-?) en Winifred Jessie Porter (1894-?). James had één jongere en één oudere broer; Arthur (1929) en Jack (1920).

In oktober 1940 trouwde James met Eileen Freda Sturgess, uit Camberley, in Aldershot.

De trouwfoto van James en Eileen Sturgess

In het begin van de oorlog meldde James zich aan bij de Royal Air Force. Hij kreeg identificatienummer '1316753' en begon zijn opleiding tot boordschutter.

Na zijn opleiding succesvol te hebben afgerond, werd James in Engeland toebedeeld aan RCAF 408 (Goose) Squadron. Hier vloog hij de volgende missies:

  • 21 op 22 juni 1943; Krefeld, in Halifax JD216
  • 22 op 23 juni 1943; Mülheim, in Halifax JD216
  • 24 op 25 juni 1943; Wuppertal, in Halifax JD216
  • 25 op 26 juni 1943; Gelsenkirchen, in Halifax DT749
  • 28 op 29 juni 1943; Keulen, in Halifax JD216
  • 3 op 4 juli 1943; Keulen, in Halifax JD216 (onderweg werd het toestel nog onder vuur genomen door een andere Halifax bommenwerper, dit richtte gelukkig geen grote schade aan)
  • 9 op 10 juli 1943; Gelsenkirchen, in Halifax JD216 (van deze missie keerde de bemanning niet terug)

Zonder waarschuwing werd het toestel zwaar beschadigd waarop het in brand vloog. Het toestel was zodanig beschadigd dat het niet meer te redden viel. De bemanningsleden waren ofwel (dodelijk) gewond geraakt, ofwel niet in staat het brandende toestel te verlaten. Alle bemanningsleden kwamen om het leven toen Halifax JD216 EQ-P vijf minuten later, rond 01:20 uur, de grond raakte.

Laten we de herinnering levendig houden aan wat Flying Officer Hector Beattie Lancaster, Flying Officer John William Richardson, Sergeant John James ‘Johnnie’ Stefanchuk, Sergeant William Robert ‘Bobby’ Bryans, Sergeant Joseph Mannix MacDonald, Sergeant George Vivian Vincent Reid, Sergeant John Henry Colin McClung en Sergeant James William Sturgess voor onze vrijheid deden.

Hector B. Lancaster

Piloot

KIA

John W. Richardson

Co-piloot

KIA

John J. Stefanchuk

Navigator

KIA

William R. Bryans

Boordwerktuigkundige

KIA

Joseph M. MacDonald

Radiotelegrafist

KIA

George V.V. Reid

Bommenrichter

KIA

John H.C. McClung

Boordschutter

KIA

James W. Sturgess

Boordschutter

KIA

Een bergingseenheid van de Luftwaffe van vliegveld Plantlünne wist de complete bemanning van Halifax JD216 EQ-P te bergen en zij werden alle acht tijdelijk begraven te Lingen. Na de oorlog werd de bemanning in 1947 herbegraven op de Reichswald oorlogsbegraafplaats bij Kleve.

Rust in vrede.

De graven van de bemanningsleden

Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan

Dit Lost Wings informatiepaneel is mogelijk gemaakt door de Eems Dollard Regio (EDR).

Andere partners in dit project waren: Erdöl-Erdgas-Museum Twist, Gemeinde Twist, Heimatverein Twist e.V., Heimatfreunde Emlichheim und Umgebung e.V., Historische Vereniging Nei-Schoonebeek, Interessen-Kameradschaft zur Aufklärung, Regelung und Untersuchung von Suchfällen (IKARUS), Samtgemeinde Emlichheim en Stichting Jonkgoód.

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.