
Op 11 januari 1944 vertrok een bommenwerperformatie van 372 B-17 Flying Fortresses en B-24 Liberators voor een aanval op de Duitse vliegtuigfabrieken in Braunschweig. Al snel na het opstijgen, verslechteren de weersomstandigheden boven de Engelse vliegvelden van de 2nd Bomb Division. Hierdoor werd de hele 2nd Bomb Division, en een groot deel van de 3rd Bomb Division, teruggetrokken van de missie. De overgebleven toestellen bombarderen veelal ‘targets of opportunity’. Door het weer werd ook maar een fractie van de geplande escortes gestuurd. Het is onbekend hoeveel.
Een ‘target of opportunity’ is een doelwit waarop van te voren een aanval niet gepland is en dat wordt aangevallen bij een gunstige ontdekking van dit doelwit.
B-24H 42-52123 ‘Thirty Day Furlough’ was een van de weinige toestellen die door kon gaan met de missie. Het toestel was samen met 24 andere toestellen van 713th Bomb Squadron, 448th Bomb Group opgestegen van vliegbasis RAF Seething. Deze groep bombardeerde on 12:02 uur Meppen en Zundberg als ‘targets of opportunity’.

De complete bemanning van B-24H 42-52123 ‘Thirty Day Furlough’
Staand v.l.n.r.: Alden P. Anthony, James E. Urban, Stanley Friedman en Fred Brenner.
Knielend v.l.n.r.: Howard M. Smith, George Petula, Joseph B. Deffner, Roy D. Barber, John J. Kelly en Wendell R. McClellan
Nog op de heenweg werd B-24H 42-52123 ‘Thirty Day Furlough’ aangevallen door verschillende Messerschmitt Bf 109-jagers van Jagdgeschwader 27. Als gevolg van de aanval van deze Duitse jachtvliegtuigen woedde er hoogstwaarschijnlijk brand in het toestel. Het vuur verspreidde zich naar de brandstoftanks en de bommenlast van 12x500lbs.-bommen. Hierdoor explodeerde B-24H 42-52123 ‘Thirty Day Furlough’ midden in de lucht. Het neerschieten van B-24H 42-52123 ‘Thirty Day Furlough’ werd geclaimd door Oberleutnant Wilhelm ‘Willi’ Kientsch van 6. Staffel, Jagdgeschwader 27.

Oberleutnant Wilhelm ‘Willi’ Kientsch in zijn Bf 109 te vliegveld Trapani-Milo, Sicilië
Bron: Aircrew Remembered
De wrakdelen vielen in de bossen bij Exloo neer, waar de deze nog hevig doorbrandden. Bij de explosie en de daaropvolgende crash kwamen alle bemanningsleden om het leven.
Laten we de herinnering levendig houden aan wat Second Lieutenant James E. Urban, Second Lieutenant Alden Phillip Joseph Anthony, Second Lieutenant Fred Brenner, Second Lieutenant Stanley Friedman, Staff Sergeant Wendell Robert McClellan, Staff Sergeant Howard Myron Smith, Staff Sergeant Joseph Bernard Deffner, Technical Sergeant Roy Daysel Barber, Staff Sergeant George Petula en Staff Sergeant John J. Kelly voor onze vrijheid deden.

James E. Urban
Piloot
KIA

Alden P. Anthony
Co-piloot
KIA

Fred Brenner
Navigator
KIA

Stanley Friedman
Bommenrichter
KIA

Wendell R. McClellan
Radiotelegrafist
KIA

Howard M. Smith
Boordwerktuigkundige
KIA

Joseph B. Deffner
Buikkoepelschutter
KIA

Roy D. Barber
Rechter zijschutter
KIA

George Petula
Linker zijschutter
KIA

John J. Kelly
Staartschutter
KIA
Alle bemanningsleden van B-24H 42-52123 ‘Thirty Day Furlough’ sneuvelden bij de crash. Na de oorlog werd George Petula gerepatrieerd naar het Militaire Ereveld Margraten in Limburg, en Roy D. Barber werd gerepatrieerd naar Oak Grove Cementery, Ratliff, Itawamba County, Mississippi, VS. De overige acht bemanningsleden werden allen gerepatrieerd naar Zachary Taylor National Cementery, Louisville, Jefferson County, Kentucky, VS
Rust in vrede.



De graven van de bemanningsleden
Het plaatsen van het Lost Wings informatiepaneel is in samenwerking mogelijk gemaakt door de Historische Vereniging Carspel Oderen.
Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!