Armstrong Whitworth Whitley Mk.V Z6799 KN-U, 77 RAF Squadron, No.4 Group

Neergestort te Orvelte op 8 juni 1941

Charles R.M. Petley

Piloot

KIA

Gerald Lightley

Co-piloot

KIA

Kenrick W.M. Christopher

Waarnemer

KIA

Reginald L. Luce

Radiotelegrafist/boordschutter

POW

Josiah H. Wilson

Staartschutter

KIA

In de nacht van 7 op 8 juli 1941 lanceerde Bomber Command een aanval waarbij vier Duitse steden werden aangevallen. 114 Wellingtons vlogen naar Keulen, 72 toestellen naar Osnabrück, 49 toestellen naar Münster en Frankfurt werd aangevallen door veertien Halifaxes en drie Stirlings. Als onderdeel van de aanval op Osnabrück was Whitley Z6799 KN-U om 22:30 uur opgestegen van RAF Topcliffe. Samen met zes andere Whitleys van 77 RAF Squadron stegen zij op om de rangeerterreinen van Osnabrück te bombarderen.

Na Het Kanaal gepasseerd te hebben en terwijl het toestel boven Nederland vloog werd Whitley Z6799 KN-U gevolgd door het Duitse radarstation Löwe. Zonder dat de vijf bemanningsleden het doorhadden werd de Duitse nachtjagerpiloot Oberleutnant Helmut Lent van 4./NJG 1, vliegende in Messerschmitt Bf 110 G9+FL, naar de Whitley geleid. Na een achtervolging van vijf minuten wist Oberleutnant Helmut Lent het toestel op een hoogte van 3600 meter neer te schieten. Alleen radiotelegrafist/boordschutter Sergeant Reginald Lawrence Luce wist tijdig het toestel te verlaten.

Whitley Z6799 KN-U crashte om 00:55 uur waarbij vier bemanningsleden om het leven kwamen. Zij werden begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Westerbork.


AVRO Lancaster Mk.I R5847 EM-Y, 207 RAF Squadron, No.5 Group

Neergestort te Zwiggelte op 5 juni 1942

Colin Wathey

Piloot

KIA

Laurence J. Lea

Co-piloot

KIA

Russell R.A. Jones

Waarnemer

KIA

Thomas D. Atkinson

Radiotelegrafist

KIA

Grahame L. Musitano

Neuskoepelschutter

KIA

Stewart G. Kerr

Staartschutter

KIA

Colin J.M. Hall

Rugkoepelschutter

KIA

In de nacht van 3 op 4 juni 1942 stegen 170 bommenwerpers op voor een aanval op Bremen. Eén van de toestellen die deze nacht opsteeg was Lancaster R5847 EM-Y van 207 RAF Squadron vanaf RAF Bottesford. Om 23:37 uur begonnen piloot Warrant Officer Colin Wathey en zijn zes bemanningsleden aan hun laatste vlucht.

Onderweg naar het doel werd het toestel gevolgd door het Duitse radarstation ‘Marder’, bij Ten Arlo. Boven Drenthe werd de bemanning van Lancaster R5847 EM-Y opgeschrikt door een aanval van Major Günter Radusch van Stab II./NJG 3. Rond 01:14 uur crashte het toestel waarbij alle bemanningsleden om het leven kwamen.

De bemanningsleden werden begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Westerbork.


AVRO Lancaster Mk.III ED916 PM-J, 103 RAF Squadron, No.1 Group

Neergestort te Nieuw-Balinge op 13 juni 1943

Guy D.J. King

Piloot

POW

Charles S. King

Boordwerktuigkundige

WIA/POW

Rowland Hemingway

Navigator

POW

George W. Backhurst

Radiotelegrafist

WIA/POW

Francis N. Jay

Bommenrichter

KIA

Barry M. Godden

Staartschutter

WIA/POW

Guy B. Milner

Rugkoepelschutter

KIA

In de nacht van 12 op 13 juni vielen 503 bommenwerpers van Bomber Command Bochum aan. Zij werden ondersteund door 19 jagers die ‘Intruder’ missies vlogen boven Nederland en Noord-Frankrijk. Onder andere door storing door de Britten was de Duitse Nachtjagd niet optimaal. Eén van de toestellen die die nacht ook naar Bochum vloog was Lancaster ED916 PM-J van 103 RAF Squadron welke om 22:23 uur was opgestegen te RAF Elsham Wolds.

Het toestel werd gevlogen door piloot Pilot Officer Guy Desmond John King en zijn zes bemanningsleden. De ervaren bemanning begon aan hun laatste vlucht van hun tour en keken uit naar hun welverdiende verlof. Na succesvol het doel gebombardeerd te hebben begon de bemanning aan hun terugreis. Boven Drenthe werd Lancaster ED916 PM-J spontaan aangevallen vanaf links en onderen. Oberleutnant Werner Rapp van 7./NJG 1, vliegende in Messerschmitt Bf 110G-4 G9+AR, was succesvol naar Lancaster ED916 PM-J geleidt.

Bij de aanval van Oberleutnant Werner Rapp sneuvelde bommenrichter Sergeant Francis Norman Jay (die op de terugweg in de neuskoepel zat) en raakte staartschutter Flight Sergeant Barry Mathews Godden, boordwerktuigkundige Sergeant Charles Sidney King (gewond door granaatscherven), radiotelegrafist George William Backhurst (een gebroken arm) en staartschutter Flight Sergeant Barry Mathews Godden (granaatscherven in zijn been) gewond. Tevens werden de brandstoftanks in de linker vleugel doorboord. Het toestel was niet langer meer te controleren en piloot Pilot Officer Guy Desmond John King gaf het bevel het toestel te verlaten. Hij wachtte tot alle bemanningsleden uit het voorste gedeelte het toestel met hun parachute verlaten hadden alvorens hijzelf hetzelfde deed. Tien seconden later explodeerde Lancaster ED916 PM-J. De resten van het toestel crashte rond 01:50 uur.

De volgende morgen werden de lichamen van Flying Officer Guy Benedict Milner (rugkoepelschutter) en Sergeant Francis Norman Jay (bommenrichter) gevonden. Flying Officer Guy Benedict Milner werd gevonden in zijn parachute die door onbekende redenen niet heeft gefunctioneerd. De overige vijf bemanningsleden werden al snel krijgsgevangenen gemaakt. De twee gesneuvelde bemanningsleden werden begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Westerbork.


Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

NederlandsEnglishDeutsch