Op 1 januari 1945 stegen ongeveer 1100 Duitse vliegtuigen op in een laatste poging de geallieerde luchtmacht een grote slag te geven, zodat de luchtsuperioriteit weer terugviel in Duitse handen. De Duitse toestellen zouden zeventien vliegvelden in België, Nederland en Frankrijk aanvallen om zoveel mogelijk geallieerde toestellen te beschadigen en vernietigen. Niet alleen Duitse jachtvliegtuigen werden ingezet, maar ook vele nachtjagers en middelzware bommenwerpers. De jagers zouden het spits van de aanval zijn, met onder andere Messerschmitt Bf109s, Focke Wulf FW-190s en Messerschmitt Me262s. Ook Kampfgeschwader 51 (KG 51) ‘Edelweiß’ werd ingezet met hun Messerschmitt Me262A-1a’s. Zij hadden als doel de vliegvelden Gilze Rijen en Eindhoven waar veel Spitfire Mk Vs en P-51D Mustangs stonden opgesteld.

Vlak na 06:00 uur licht Major Unrau zijn mannen in en geeft hun kaarten met details over hun doelwitten en met de te vliegen route. Nadat zij vlak hierna het startsein te horen kregen, stegen 21 Me-262A’s op en vlogen in een dichte formatie over het met sneeuw bedekte landschap richting de geallieerde linies. De aanval op het vliegveld Eindhoven kwam volledig verrast, en twee Squadrons Canadese Typhoons werden bijna volledig vernietigd.

Oberfeldwebel Erich Kaiser controleert de neus van zijn Messerschmitt Me262A-1a

Zo snel als de aanval begon, was het ook weer afgelopen. Ongeschonden en zonder verliezen keerden de toestellen van de 1. Staffel (1./KG 51) terug naar hun vliegbasis. Echter, door gebrek aan brandstof, was een van de piloten, Oberfeldwebel Erich Kaiser, genoodzaakt een noodlanding te maken met zijn Messerschmitt Me262A-1a.

Een dag eerder, op 31 december 1944, maakte Erich Kaiser ook al een noodlanding, te Lingen. Deze noodlanding verliep redelijk zwaar, echter werd Erich Kaiser weer teruggestuurd naar zijn eenheid met enkel een paar schrammen. Wat men niet doorhad, was dat Erich Kaiser een gebroken rugwervel had als gevolg van deze noodlanding.

Ook de noodlanding van 1 januari was geen soepele: het toestel vloog over de kop zodra het de zachte veengrond raakte. Door de klap werd de schade aan zijn ruggengraat nog groter. Oberfeldwebel Erich Kaiser werd al snel naar het ziekenhuis in Meppen, Duitsland gebracht. Hier komt hij op 3 januari 1945 te overlijden aan de gebroken rugwervel die tijdens zijn noodlanding een dag eerder niet opgemerkt was.

Laten we de herinnering levendig houden aan wat Oberfeldwebel Erich Kaiser gedaan heeft voor zijn vaderland.

Erich Kaiser

Piloot

KIA

De piloot van Messerschmitt Me262A-1a, Oberfeldwebel Erich Kaiser, ligt begraven te Lingen.

Rust in vrede.

Het gedeelde graf van Erich Kaiser (boven)

Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!

Dit Lost Wings bord is mogelijk gemaakt door de Eems Dollard Regio (EDR).