In de late avonduren van 9 juli 1943 wordt het rustige Engelse landschap opgeschrokken door het woeste gebrul van zo’n 1500 Rolls Royce Merlin en Bristol Hercules motoren: 418 Britse bommenwerpers, waaronder 218 Lancasters, 190 Halifaxes en 10 Mosquito’s, stijgen op voor een aanval op Gelsenkirchen. Ook 408 RCAF (Goose) Squadron nam deel aan deze aanval. Tien Halifax bommenwerpers werden vanaf RAF Leeming richting Duitsland gestuurd. Onder hen was Halifax JD216 EQ-P, gevlogen door Flying Officer Hector B. Lancaster en zijn bemanning, welke opsteeg op 22:36 uur. De bemanning was relatief onervaren, met een gemiddelde van zes eerdere bombardementsvluchten.

De heenweg was redelijk rustig. Doordat het boven de Duitse vliegvelden regende en er een laag wolkendek hing, konden er maar enkele Duitse nachtjagers opstijgen. Naast een claim van een Duitse nachtjager, ging er slechts één andere Halifax verloren door toedoen van luchtafweergeschut van de Duitse marine. Echter, voordat de bommenwerperstroom hun bommen zou lossen, zou er nog één bommenwerper neergeschoten worden.

Een tweetal Halifax bommenwerpers van 408 RCAF (Goose) Squadron met rompcode EQ-..

Rond 01:15 uur wordt Halifax JD216 EQ-P waargenomen door een onbekende Duitse nachtjager. De piloot van deze nachtjager positioneerde zijn toestel achter Halifax JD216 EQ-P en opende het vuur op de nietsvermoedende bemanning. Zonder waarschuwing wordt het toestel zwaar beschadigd en vliegt het in brand. Het toestel is zodanig beschadigd dat het niet meer te redden valt. De bemanningsleden zijn ofwel (dodelijk) gewond geraakt, ofwel niet in staat het brandende toestel te verlaten. Alle bemanningsleden komen om het leven wanneer Halifax JD216 EQ-P 5 minuten later, rond 01:20 uur, de grond raakt.

Laten we de herinnering levendig houden aan wat Flying Officer Hector Beattie Lancaster, Flying Officer John William Richardson, Sergeant William Robert Bryans, Sergeant John James Stefanchuk, Sergeant Joseph Mannix MacDonald, Sergeant George Vivian Vincent Reid, Sergeant John Henry Colin McClung en Sergeant James William Sturgess voor onze vrijheid deden.

Hector B. Lancaster

Piloot

KIA

John W. Richardson

Copiloot

KIA

William R. Bryans

Boordwerktuigkundige

KIA

John J. Stefanchuk

Navigator

KIA

Joseph M. MacDonald

Radiotelegrafist

KIA

George V.V. Reid

Bommenrichter

KIA

John H.C. McClung

Boordschutter

KIA

James W. Sturgess

Boordschutter

KIA

Een bergingseenheid van de Luftwaffe van vliegveld Plantlünne wist de complete bemanning van Halifax JD216 EQ-P te bergen en zij werden alle acht tijdelijk begraven te Lingen. Na de oorlog werd de bemanning in 1947 herbegraven op de Reichswald oorlogsbegraafplaats bij Kleve.

Rust in vrede.

De graven van de bemanningsleden

Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan

Dit Lost Wings bord is mogelijk gemaakt door de Eems Dollard Regio (EDR).