Op 29 november 1943 worden er 360 B-17 Flying Fortresses naar Bremen gestuurd. Voornamelijk door slecht weer weten echter maar 154 toestellen het doel te bereiken. Als escorte werden er zeven Fighter Groups van het type P-47 Thunderbolt en één Fighter Group van het type P-38 Lightning meegestuurd (in totaal 352 toestellen). Het grootste deel van de escortes raakte verwikkeld in een grote luchtslag met III./JG 1 en II./JG 3. Zij zijn nooit in de buurt van Bremen gekomen, wat inhield dat de bommenwerperformatie zonder jagerescortes voortvloog.

Op 29 november 1943 vertrekt ook P-38H Lightning 42-67069 samen met andere toestellen van 55th Fighter Group 338th Fighter Squadron vanaf vliegbasis RAF Nuthampstead om de formatie B-17 Flying Fortresses naar Bremen te escorteren. P-38H Lightning 42-67069 werd gevlogen door Second Lieutenant Fleming William Suiter.

De formatie wordt boven Emmen aangevallen door 30 Duitse jagers. Vluchtleider Captain Patterson zag dat het toestel Fleming W. Suiter werd geraakt en in de wolken verdween.

De ooggetuigenverklaring van vluchtleider Chet A. Patterson

Laten we de herinnering levendig houden aan wat Second Lieutenant Fleming William Suiter voor onze vrijheid deed.

Fleming W. Suiter

Piloot

POW

Fleming W. Suiter, piloot van P-38H Lightning 42-67069, wist tijdig het toestel met zijn parachute te verlaten en werd na de crash krijgsgevangen gemaakt. Hij werd naar het krijgsgevangenkamp Stalag Luft I in Noord-Duitsland gebracht.

Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!