Boeing B-17F Flying Fortress 42-30415 ‘Lucky Lady’, 410th Bomb Squadron, 94th Bomb Group

Neergestort te Orvelte op 11 december 1943

Henry F. Berwaldt

Piloot

POW

John Robertson Jr.

Co-piloot

KIA

Joseph H. Fishbein

Navigator

POW

Theodore R. Nardone

Bommenrichter

POW

Arthur R. Jungwirth

Radiotelegrafist

POW

James A. Yates

Boordwerktuigkundige

POW

Maurice C. Noonan Jr.

Buikkoepelschutter

POW

John P. Narducci

Rechter zijschutter

POW

Roland C. Sims

Linker zijschutter

POW

Warren G. Thaxton

Staartschutter

POW

Aloysius C. Lepkosky

Fotograaf

POW

Op 11 december 1943 lanceerde de Amerikaanse luchtmacht een aanval op Emden. In totaal weten 583 B-17 Flying Fortresses en B-24 Liberators, geëscorteerd door 31 P-38 Lightnings, 313 P-47 Thunderbolts en 36 P-51 Mustangs, het doel tussen 12:20 en 13:12 uur te bombarderen. Deze missie was de eerste ‘long-range’ inzet van de P-51 Mustang.

Ook B-17F 42-30415 met de naam ‘Lucky Lady’ nam deel aan deze missie. Het was die dag opgestegen van RAF Bury St. Edmunds. Naast de gebruikelijke tien bemanningsleden, was er ook een fotograaf aan boord: Staff Sergeant Aloysius Charles Lepkosky. B-17F 42-30415 ‘Lucky Lady’ werd vaker bemand door een elfde bemanningslid die als fotograaf de missies vastlegde.

De bemanning wist Emden te bereiken en het doel succesvol te bombarderen. Echter werd het toestel vlak hierna gezien met rokende motoren. Niet veel later werd B-17F 42-30415 ‘Lucky Lady’ ook onder vuur genomen door Duitse jagers. Het toestel raakt hierdoor dermate beschadigd dat de bemanning besluit het toestel te verlaten. Alle elf bemanningsleden weten ook veilig het toestel te verlaten. Zij komen verspreid tussen Hoogezand en Zuidlaren aan de grond. Co-piloot Second Lieutenant John Robertson Jr. werd echter dood gevonden. Onbekend is wat er precies gebeurde, er zijn verschillende mogelijkheden: hangende aan zijn parachute werd hij onder vuur genomen door Duitse soldaten vanaf de grond óf hij werd  geraakt door de staart. Een andere optie is dat zijn parachute kapot was.

Second Lieutenant John Robertson Jr. werd begraven op de Algemene Begraafplaats te Westerbork en na de oorlog gerepatrieerd naar naar Militaire Ereveld Margraten. De overige bemanningsleden werden allen gevangen genomen.


Fortress Mk.III HB805 BU-C, RAF 214 Squadron, No.100 Group

Neergestort tussen Viersen en Anrath, Duitsland op 24 februari 1945

Joseph M. Shorttle

Piloot

KIA

Leslie G. Fowler

Navigator

DOW

Richard W. Towell

Bommenrichter

KIA

Francis H. Dix

Radiotelegrafist

KIA

Frank R. Woodger

Boordwerktuigkundige

KIA

Allan M. Jones

Rugkoepelschutter

KIA

Thomas W.J. Pollard

Zijschutter

KIA

Stanley L. Jones

Zijschutter

KIA

Geoffrey J.E. Jennings

Staartschutter

POW

Kenneth C. Allan

Special Operator

KIA

Op maandag 24 december 1945 steeg Fortress HB805 BU-C om 17:15 uur op van vliegbasis RAF Oulton, vergezeld door zeven andere toestellen van RAF 214 Squadron (No.100 Group). De Fortress en haar bemanning hadden als doel om een ‘Window Patrol’ uit te voeren, wat inhield dat het toestel op verschillende manieren voor afleiding zou zorgen. Tegelijkertijd zouden 74 toestel van trainingsquadrons naar Noord-Frankrijk trekken, waardoor 63 Mosquito’s ongestoord Berlijn zouden kunnen aanvallen.

Rond 20:00 uur, wanneer Fortress HB805 BU-C zich in de buurt van Düsseldorf begaf, werd het toestel waargenomen door een Duitse nachtjager: Bf 110G-4 G9+DF, gevlogen door Oberleutnant Kurt Matzak van Stab IV, Nachtjagdgeschwader 1. Niet veel later vatte motor 3 van Fortress HB805 BU-C vlam. De brand breidde zich snel uit en de bemanning was genoodzaakt het toestel, dat al veel hoogte had verloren, te verlaten. Echter bereikte het vuur al snel de brandstoftanks in de vleugels die vervolgens explodeerden. Hierdoor brak de rechtervleugel af en raakte het toestel compleet onbestuurbaar. Niet veel later crashte de romp om 20:08 uur met veel geweld in de rivier de Niers.

Alleen Flight Sergeant Geoffrey James Edward Jennings, de staartschutter, wist het toestel tijdig te verlaten. Van de overige bemanningsleden weet alleen Flight Lieutenant Leslie Gordon Fowler, die in de lucht al gewond geraakt was, de crash te overleven. Hij werd al snel door de Duitsers naar een ziekenhuis in de buurt van Krefeld gebracht. Hier ziet Geoffrey J. E. Jennings hem zwaar verbrand en in veel pijn. Ook vertelde een zuster hem dat de rechter wijsvinger van Leslie G. Fowler geamputeerd moest worden. Niet veel later werd Leslie G. Fowler afgevoerd met een ambulance, waarna er nooit meer iets van hem gehoord is.

De overige acht gesneuvelde bemanningsleden worden begraven en na de oorlog gerepatrieerd naar Rheinberg War Cemetery.

Op 15 maart 1945 stierf Flight Lieutenant Leslie Gordon Fowler in een militair veldhospitaal in Zuidlaren. Dit hospitaal, Kriegslazarett 3/541, was een psychiatrische kliniek die op 20 februari 1945 door de Duitsers ontruimd was.

Hoe en waarom Flight Lieutenant Leslie Gordon Fowler terechtkwam in het veldhospitaal in Zuidlaren, een ruime 200km westelijker, blijft nog steeds het grootste mysterie rondom de crash van Fortress HB805 BU-C. Hoe dan ook werd Leslie G. Fowler begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Zuidlaren.


Bronnen:

  • Archief Stichting Luchtoorlog Onderzoek Drenthe
  • www.findagrave.com

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.