AVRO Lancaster Mk.III ND704 F2-L, 635 RAF Squadron, No.8 (Pathfinder) Group

Neergestort te Hollandscheveld op 25 maart 1944

Wilfred Still

Piloot

KIA

Cyril Talby

Boordwerktuigkundige

KIA

John L. Tillam

Navigator

KIA

William J. Sander

Radiotelegrafist

KIA

Alec A. Stanbridge

Bommenrichter

KIA

Edward O. Deveson

Staartschutter

KIA

Jack N. Holmwood

Rugkoepelschutter

KIA

In de nacht van 24 op 25 maart 1944 stegen 811 toestellen op voor een bombardement op Berlijn. Deze nacht zou bekend komen te staan als ‘Night of the Strong Winds’. Ook Lancaster ND704 F2-L van 635 Squadron steeg die avond op; om 18:47 uur vanaf RAF Downham Market.

Op de heenweg boven Denemarken en de Baltische kust was er sprake van een onverwachte noorderwind, veel krachtiger dan eerder meegemaakt. Dit was de eerste keer dat het fenomeen ‘jet stream’ door de RAF ervaren werd. Door de ‘jet stream’ werd de bommenwerpervloot naar het zuiden geblazen, ook raakte de vloot verspreid over een groot gebied. Eenmaal bij het doel zorgde de wind ook dat het markeren van het doel zwaar beïnvloed raakte. Het grootste deel van de bommen landde in het zuidwesten van Berlijn.  

Nadat Lancaster ND704 F2-L haar bommenlast boven Berlijn gedropt had begon zij en haar zeven bemanningsleden aan de terugweg. Nabij de Nederlandse grens werd het toestel op een hoogte van 6000 meter aangevallen door de Duitse nachjagerpiloot Oberleutnant Friedrich Berger van 2. /NJG 3. Het neerschieten van Lancaster ND704 F2-L werd ook geclaimd door Flak van 4./schw. Flak Abt. 428 rond 00:15 uur. Na in brand geschoten te zijn crashte Lancaster ND704 F2-L om 00:09 uur. De bemanningsleden waren niet in staat het toestel te verlaten Bij de crash komen alle zeven bemanningsleden om het leven. Alle bemanningsleden liggen begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Hollandscheveld.


De Havilland Mosquito FB Mk.VI PZ394 TH-C, 418 (City of Edmonton) RCAF Squadron, No.2 Group

Neergestort te Hoogeveen op 31 maart 1945

George K. Graham

Piloot

KIA

Richard T. Styles

Navigator

KIA

In de avond van 31 maart 1945 stegen twaalf Mosquito’s van 418 RCAF (City of Edmonton) Squadron op voor een ‘Intruder’ missie in Noordwest-Duitsland. Hieronder was Mosquito PZ394 TH-C, bemand door piloot Flight Lieutenant George Ketchan Graham en navigator Flying Officer Richard Thomas Styles. Zij waren om 21:00 uur opgestegen van vliegveld B.71 Coxyde (Koksijde) in België.

Na het opstijgen werd er geen radiocontact gemaakt om het verrassingseffect te behouden. Hierdoor is echter onbekend wat er gebeurde in de lucht boven Hoogeveen. Hoe dan ook kwam Mosquito PZ394 TH-C laag aanvliegen over het spoor nabij station Hoogeveen. Het toestel draaide weg over de weg maar raakte een boom. Zonder tijd om het toestel te verlaten dook het toestel de grond in.

Beide bemanningsleden kwamen om bij de crash en werden begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Hollandscheveld.


Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

NederlandsEnglishDeutsch