AVRO Lancaster Mk.III ED555 HW-A, RAF 100 Squadron, No.1 Group

Neergestort te Eelderwolde op 20 oktober 1943

Theodore L. Simpson

Piloot

KIA

Gerald J. Godseff

Navigator

KIA

Alfred W.N. Lower

Boordwerktuigkundige

KIA

Leonard Cohen

Radiotelegrafist

KIA

Peter R. Cowling

Bommenrichter

KIA

Clarence W. Gibb

Rugkoepelschutter

KIA

Douglas S. Storey

Staartschutter

KIA

Op 20 oktober 1943 stegen 358 Lancaster-bommenwerpers op voor een aanval op Leipzig. Hieronder waren zeventien Lancasters van RAF 100 Squadron, die vanaf 17:43 uur van vliegbasis RAF Grimsby waren opgestegen. Eén hiervan was Lancaster ED555 HW-A, welke om 17:46 uur als vierde toestel opsteeg. Aan boord was een ervaren bemanning, die onderweg was naar hun 27e missie. Voor rugkoepelschutter Clarence William Gibb was het al zijn tweede tour. Veel bommenwerpers keerden voortijdig terug wegens uitermate slechte weersomstandigheden. Van de 358 uitgezonden Lancasters wisten 287 hun doel te bereiken.

Lancaster ED555 HW-A wist ondanks het weer toch het doel te bereiken en succesvol de bommenlast af te werpen boven Leipzig. Op de terugweg was het geluk van de bemanning echter bijna ten einde. Rond 22:30 uur, wanneer het toestel vredig boven het grensgebied vloog, werd het waargenomen door een Duitse nachtjager. Het betrof een Messerschmitt Bf 110G gevlogen door Oberfeldwebel Heinz Vinke van 11./NJG 1 die die avond was opgestegen vanaf vliegveld Leeuwarden. Een paar minuten later, om 22:32 uur, werd Lancaster ED555 HW-A aangeschoten door de Duitse nachtjager en vloog in brand. Niet veel later explodeerde het toestel in de lucht.

Bij de explosie en daaropvolgende crash komen alle zeven bemanningsleden om het leven. Alle bemanningsleden liggen begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Eelde.


Supermarine Spitfire LF Mk.IX PV181 RAB, No.132 (Norwegian) Wing

Neergestort te Eelde op 3 februari 1945

Rolf A. Berg

Piloot

KIA

Op 3 februari 1945 stegen twaalf Spitfires van No.132 (Norwegian) Wing op vanaf vliegbasis Woensdrecht voor een gewapende verkenningsvlucht boven Noord-Nederland. Hun doel was Fliegerhorst Eelde waar men vermoedden dat Duitse nachtjagers aanwezig waren. Toen de Spitfires Eelde bereikten bleek dit niet het geval te zijn maar desondanks besloten zij over te gaan tot het aanvallen van het vliegveld.

Tijdens de aanval werden de Spitfires onder vuur genomen door het Duitse luchtafweergeschut wat op het vliegveld geplaatst was. Spitfire PV181 RAB, gevlogen door de Noorse Wing Commander Rolf Arne Berg, werd getroffen in de vleugel waarna deze afbrak. Het toestel stortte stuurloos naar beneden op de boerderij van de familie Hartlief aan De Drift 4 neer.

Rolf Arne Berg werd op 6 februari 1945 begraven op de Algemene Begraafplaats te Eelde. Na de oorlog werd Rolf Arne Berg gerepatrieerd naar Noorwegen waar hij werd begraven bij de lokale kerk in Orkanger, Noorwegen.


De Haviland Mosquito FB Mk.VI PZ409 UP-Q, RAuxAF 605 (County of Warwick) Squadron, No.13 Group

Neergestort te Eelde op 22 februari 1945

Jack G. Enticott

Piloot

KIA

Derek C. Hinton

Navigator

POW

Op 22 februari 1945 stegen negentien Mosquito’s van RAuxAF 605 (County of Warwick) Squadron op vanaf vliegbasis RAF Hartford Bridge als onderdeel van de grootste daglicht-operatie door de geallieerde luchtstrijdkrachten van de Tweede Wereldoorlog. Het doel was om de Duitse communicatielijnen te vernietigen, zodat de grondtroepen het Duitse Ruhrgebied binnen konden trekken. Tijdens de twee dagen durende ‘Operatie Clarion’ vlogen meer dan 3500 geallieerde bommenwerpers en 5000 jagers mee, hieronder was Mosquito PZ409 UP-Q, welke om 11:21 uur opgestegen was.

Mosquito PZ409 UP-Q had als doel een ‘Intruder’ missie in de buurt van Wilhelmshaven. Na succesvol hun bommenlast afgeworpen te hebben, vloog Mosquito PZ409 UP-Q, samen met een andere Mosquito van 605 Squadron gevlogen door Flight Lieutenant Colin Francis Ponsford, terug richting Engeland. Onfortuinlijk genoeg vlogen de beide Mosquito’s recht over het Duitse vliegveld Eelde waar de daar opgestelde Flak al snel het vuur opende.

Al snel werd Mosquito PZ409 UP-Q geraakt door de Flak en trok met volle gas vol omhoog tot het geen lift meer had en al tollend naar beneden viel. Op dat moment verlieten beide bemanningsleden het toestel, echter opende alleen de parachute van navigator Flight Sergeant Derek Cecil Hinton. De parachute van Flight Lieutenant Jack George Enticott opende zich niet waardoor hij dodelijk verongelukte, niet ver van de gecrashte Mosquito die reeds in brand gevlogen was.

Navigator Flight Sergeant Derek Cecil Hinton werd al snel krijgsgevangen gemaakt en afgevoerd naar Stalag VII A, Moosburg. Hier werd hij een paar maanden later door Amerikaanse troepen bevrijd. Flight Lieutenant Jack George Enticott werd op 24 februari begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Eelde.


Bronnen:

  • Archief Stichting Luchtoorlog Onderzoek Drenthe
  • Collectie Henk Cazemier
  • www.norwegianspitfire.com
  • www.findagrave.com

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.