Gedurende het eerste uur van 29 september 1944 stegen zes Mosquito’s van 157 RAF Squadron op van vliegbasis RAF Swannington, Norfolk, voor een zogenaamde ‘Intruder’ missie. Eén van de deelnemende Mosquito’s, Mosquito MM646 RS-R, steeg om 01:04 uur op en vloog op hoge hoogte richting Handorf, iets ten zuiden van Hamburg. Aan boord bevonden zich Flying Officer Peter William Fry en Flying Officer Harry Smith. Dit was de dertiende missie van de twee bemanningsleden.

Een ‘Intruder’ missie diende ertoe om diep in het vijandelijke luchtruim door te dringen en operaties van de vijand te verstoren. Dit gebeurde voornamelijk door in de buurt van een vijandelijke vliegbasis rond te hangen om vliegtuigen aan te vallen als ze opstijgen of landen.

Navigator Harry Smith (links) en piloot Peter W. Fry (rechts) poserende voor een Mosquito van 157 RAF Squadron

De twee bemanningsleden van Mosquito MM646 RS-R werden op weg naar het doelgebied verrast door een nachtjager die hen rond 03:00 uur na een kort luchtgevecht boven Zuidoost-Drenthe neerschoot. Mosquito MM646 RS-R stort brandend neer aan de Veldweg bij Nieuwlande en ontploft.

Opperwachtmeester van de Marechaussee Van Aalst schrijft in een rapport over de crash van Mosquito MM646 RS-R:

“Nieuwlande 30 september 1944”

Op vrijdag, de negen en twintigste september 1944 s ’nachts om 03:10 uur, werd ik, Jozias van Aalst, Opperwachtmeester der Marechaussee postcommandant te Nieuwlande, door het gezoem van overvliegende vliegtuigen gewekt. Ik hoorde daarop, dat één der vliegtuigen met de boordwapens een serie schoten loste.

Onmiddellijk was de gehele slaapkamer verlicht, door het dakvenster kijkend, zag ik, dat er op enige afstand een brand woedde en hoorde uit elkaar springende projectielen, vermoedelijk die van de boordwapens.
Daarom ben ik niet direct naar het brandende vliegtuig toegegaan.
Om ongeveer 7 uur s ’morgens toen het gevaar geweken was ben ik naar het neergestorte vliegtuig toe gegaan, samen met de Wachtmeester der Marechaussee Johannes Nijhof, eveneens behorende bij de post Nieuwlande. Het bleek toen, dat het een tweemotorig vliegtuig was en dat de romp van dat vliegtuig nagenoeg geheel uit hout vervaardigd geweest was, blijkens de resten. In de resten van het vliegtuig vonden wij twee geheel verbrande lijken van de bemanning. Herkenningstekens waren op deze lijken niet te vinden.

Terwijl één onzer het vliegtuig bewaakte, zijn die instanties, die van het neerkomen van een vliegtuig kennis moeten hebben, telefonisch daarvan in kennis gesteld.
Tegen 5 uur s ’middags verschenen een aantal militairen van de Luftwaffe, die ons van onze bewaking ontsloegen. Op gezag van de commandant van deze groep, heb ik de burgemeester der gem. Oosterhesselen medegedeeld, dat de lijken van de bemanning van het vliegtuig door diens zorg moesten worden begraven en dat de Luftwaffe te Havelte daarvan telefonisch in kennis moest worden gesteld.

Tussen het afschieten en het neerkomen van het vliegtuig verliep een zo korte tijd, dat het bijna niet mogelijk is dat één der leden van de bemanning daaruit had kunnen springen.
Het betrof een Mosquito vliegtuig, dat een bemanning heeft van twee koppen.
De omgeving is door ons wel afgezocht, doch er werd niets gevonden.


De Opperwachtmeester
Postcommandant
J van Aalst

Laten we de herinnering levendig houden aan wat Flying Officer Peter William Fry en FLying Officer Harry Smith voor onze vrijheid deden.

Peter W. Fry

Piloot

KIA

Harry Smith

Navigator

KIA

Beide bemanningsleden van Mosquito MM646 RS-R kwamen bij de crash om het leven. Zij werden op 2 oktober 1944 begraven op de Algemene Begraafplaats in Geesbrug.

De graven van de bemanningsleden in 1946

Rust in vrede

De graven van de bemanningsleden

Het plaatsen van het Lost Wings bord is een initiatief van Onderduikersmuseum De Duikelaar en St. Garnizoensstad Vesting Coevorden en bord is in samenwerking met Stichting Luchtoorlog Onderzoek Drenthe tot stand gekomen.

Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!