Ongeveer 80 jaar geleden, in de nacht van zondag 22 april 1945 werd opdracht gegeven voor een offensieve missie naar het gebied rond Wilhelmshaven en Hamburg.

De Mosquito RS532 YH-E van het 21 RAF Squadron nam deel aan deze offensieve patrouille. Aan boord waren piloot Flying Officer George Richard Nowell uit Canada, en navigator Warrant Officer 2nd Class John Albert Haugh uit Engeland. Zij kregen als opdracht om alle Duitse militaire transportbewegingen aan te vallen. Het toestel steeg op 23 april 1945 om 02:45 uur op van vliegbasis RAF Melsbroek in België voor een zogenaamde ‘Strafing’ missie in een gebied ten zuiden van Hamburg te vernietigen

Een ‘Strafing’ missie diende ertoe al het vijandelijke militaire weg- en spoorvervoer aan te vallen.

Tijdens deze missie werd de Mosquito waarschijnlijk aangevallen door een Duitse nachtjager of geraakt door FLAK; de schade was zodanig dat het toestel niet meer te redden was en in brand vloog. Daardoor werden de beide bemanningsleden gedwongen om het toestel, dat op lage hoogte vloog, te verlaten. Door de geringe hoogte gingen de parachutes echter niet volledig open en overleefden zij het niet. Mosquito RS532 YH-E en zijn bemanning stortten op 23 april 1945 om 05:10 uur neer in dan al bevrijd Schoonebeek.

Knipsel uit de Operational Record Books van het 21 RAF Squadron

Laten we de herinnering levendig houden aan wat Flying Officer George Richard Nowell en Warrant Officer Second Class John Albert Haugh voor onze vrijheid deden.

George R. Nowell

Piloot

KIA

John A. Haugh

Navigator

KIA

Beide bemanningsleden van Mosquito RS532 YH-E zijn begraven op de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Schoonebeek.

Nieuwsartikel betreffende de begrafenis van George Richard Nowell en John Albert Haugh in Schoonebeek

Rust in vrede.

De graven van beide bemanningsleden

Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!