Breng mij naar het informatiepaneel!


Na een pauze van negen dagen, stuurde Bomber Command in de nacht van 23 op 24 mei 1943, 826 bommenwerpers naar Dortmund. Een recordaantal vliegtuigen, naast de ‘1000 bomber raids’, en de grootste raid van de ‘Battle of the Ruhr‘. De aanvalsgolf bestond uit 343 Lancasters, 199 Halifaxes, 151 Wellingtons, 120 Stirlings en 13 Mosquito’s. Ondanks het verlies van 38 vliegtuigen was het een zeer succesvolle aanval. Veel industriële panden werden getroffen, met name de grote Hoesch-staalfabrieken, die hun productie moesten stilleggen.

Eén van de Lancaster’s die die nacht vertrok was Lancaster W4984 AR-J van RAAF 460 Squadron van vliegbasis RAF Binbrook. Deze missie, die later fataal bleek, vond plaats midden in de vijf maanden durende Bomber Command-campagne; de ‘Battle of the Ruhr’. Dit offensief richtte zich op strategische bombardementen op het Ruhrgebied.

De gevlogen route in de nacht van 23 op 24 mei 1943

Op weg naar hun doel werden de Australische piloot Flight Sergeant Beresford M.T. Davis en zijn bemanning in Lancaster W4984 AR-J aangevallen door een Duitse nachtjager. Het betrof een Messerschmitt Bf 110 van de 7./NJG 1, gevlogen door Oberleutnant August Geiger, die was opgestegen van vliegbasis Twente. Lancaster W4984 AR-J was beladen met één 4000lb. HC Cookie, 48×30lb. en 540 x4lb. brandbommen en met een brandstofvoorraad met hoog octaangehalte aan boord voor meerdere uren vliegen.

Rapport van Oberleutnant August Geiger die Lancaster W4984 AR-J neerschoot

Na een hevige brand aan boord – veroorzaakt door de aanval van de Duitse nachtjager – stortte Lancaster W4984 AR-J en zijn bemanning om 02:07 dichtbij Schoonebeek neer. Dit kostte zes van de zeven bemanningsleden het leven. Sergeant Clarence Goldthorpe kon zich op tijd redden door het toestel met zijn parachute te verlaten.

Clarence Goldthorpe vertelde: “Toen ik uit het vliegtuig sprong in de buurt van de Nederlands-Duitse grens, kwam ik op de grond en liep ik een hersenschudding op. Ik zwierf enkele dagen naar het westen en werd gevonden door enkele Nederlandse boeren van wie ik dacht dat ze me zouden helpen ontsnappen. Ze gaven me over aan de Nederlandse marechaussee in Oud-Schoonebeek. Een Nederlandse (dokter) gaf me medisch advies en vertelde me over een Duits vliegveld en het aantal vliegtuigen daar. (Ik rapporteerde hetzelfde door aan de kampleider in Stalag Luft III.) Een Nederlandse dominee, met toestemming van mijn Duitse gevangene, sprak met me en gaf me een Engels gewoon gebedenboek met zijn naam en adres, een attachékoffer, eten en sigaretten. Ik werd enige tijd vastgehouden in Amsterdam [hier arriveerde Clarence op 26 mei] in afwachting van een onderzoek door de Duitsers naar de ‘hulp’ van de dominee aan mij. Alleen bedreigingen en dergelijke werden gebruikt om mij ertoe te brengen de dominee te beschuldigen. Ik heb de Duitsers niets verteld.” De dominee die Clarence hielp was meneer Hielke Willem Hielkema

Laten we de herinnering levendig houden aan wat Flight Sergeant Beresford Milton Troy Davis, Flight Sergeant Kenneth Douglas Dyce, Sergeant Eric Rowlands, Flight Sergeant Jack Stanley Biffen, Flight Sergeant Charles Sinclair Wright, Sergeant Clarence Goldthorpe en Flight Sergeant Frederick Wilson Ralph voor onze vrijheid deden.

Beresford M.T. Davis

Piloot

KIA

Kenneth D. Dyce

Navigator

KIA

Eric Rowlands

Boordwerktuigkundige

KIA

Jack S. Biffen

Radiotelegrafist & boordschutter

KIA

Clarence Goldthorpe

Bommenrichter

POW

Charles S. Wright

Rugkoepelschutter

KIA

Frederick W. Ralph

Staartschutter

KIA

De gesneuvelde bemanningsleden van Lancaster W4984 AR-J zijn begraven op de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Schoonebeek.

Rust in vrede.

De graven van de bemanningsleden

Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!

1 Comments

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.