Op 22 maart 1944 stond er een raid op Frankfurt gepland; de derde aanval op deze stad in die week. Een grote bommenwerpermacht van 816 toestellen werd bij deze aanval ingezet, bestaande uit 620 Lancasters, 184 Halifaxes en 12 Mosquito‘s. Als afleidingsmanoeuvre werd een indirecte route gevlogen, waarbij eerst de Nederlandse kust ten noorden van de Zuiderzee werd gekruist, en er vervolgens een zuidelijke koers richting Frankfurt werd gevlogen.

De voorgenomen route

Lancaster LL684 A2-B van 514 RAF Squadron, gevlogen door piloot John B. Underwood en zijn bemanning, vertrok rond 18:26 uur (Engelse tijd) van vliegbasis RAF Waterbeach, Cambridgeshire. Het toestel was een van de eerste Lancasters die opsteeg en moet aan de voorkant van de bommenwerperformatie hebben gevlogen.

De bemanning van Lancaster LL684 A2-B.

V.l.n.r.: Albert W. Johnson, Howell John, John B. Underwood, Richard J. Day, Robert C. Sime, Wyman D. McPhee en Ivor J.F. Rich

Vermoedelijk heeft Lancaster LL684 A2-B met technische problemen te kampen gehad en heeft men om die reden net ten noorden van Osnabrück besloten terug te keren naar de basis. Op de terugweg is het vliegtuig aangevallen door een Duitse nachtjager en ten westen van de Kamerlingswijk bij Zwartemeer is het toestel neergestort.

Een eenzame bommenwerper zonder de bescherming van de formatie was makkelijker op radar te identificeren door de Duitse luchtverdediging!

Het neerschieten van Lancaster LL684 A2-B, wat om 21:30 uur ten zuidoosten van Emmen gebeurde, werd toegekend aan Oberleutnant Heinz Rökker van 2./NJG2. Dit was de 15e bevestigde claim van Oberleutnant Heinz Rökker. Hij overleefde de oorlog als ‘Luftwaffe Ace’ met in totaal 64 bevestigde claims. Deze titel kreeg een vlieger, als hij ten minste vijf vijandelijke toestellen had neergeschoten.

"Ju88 R-2 met registratie R4+BB, opgestegen vanaf Langensalza om 20.10 uur. Een Lancaster neergeschoten om 21.30 uur door twee aanvallen van onderaf en van achteren dichtbij Emmen in Nederland, vijf springende bemanningsleden waargenomen."

Blijkt uit de autobiografie van Heinz Rökker.

Oberleutnant Heinz Rökker

Vijf bemanningsleden kwamen bij de crash om het leven. De twee overige konden zich per parachute redden maar werden al snel krijgsgevangen gemaakt door Duitse militairen.

Laten we de herinnering levendig houden aan wat Flight Sergeant John Bernard Underwood, Sergeant Albert William Johnson, Flying Officer Ivor John Frederick Rich, Sergeant Richard Jock Day, Flying Officer Wyman Douglas McPhee, Sergeant Howell John en Sergeant Robert Charles Sime voor onze vrijheid deden.

John B. Underwood

Piloot

KIA

Albert W. Johnson

Boordwerktuigkundige

KIA

Ivor J.F. Rich

Navigator

KIA

Richard J. Day

Radiotelegrafist

KIA

Wyman D. McPhee

Bommenrichter

POW

Howell John

Staartschutter

KIA

Robert C. Sime

Rugkoepelschutter

POW

De gesneuvelde bemanningsleden van Lancaster LL684 A2-B zijn begraven op de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Nieuw-Dordrecht.

Rust in vrede.

De graven van de gesneuvelde bemanningsleden

Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!