In de nacht van 16 op 17 juni 1944 stegen 321 Lancasters en Halifaxes op voor een bombardementsvlucht met als doel de Ruhrchemie AG synthetische olieraffinaderij in Sterkrade/Holten. Dit doel was gelegen in het industriële hart van het Derde Rijk: het Ruhrgebied. De formatie werd opgedeeld in twee delen die elk een andere route richting het doel vlogen. De twee bommenwerperstromen werden al snel waargenomen door de Duitse radar. Als reactie werden er in totaal 207 tweemotorige jagers naar radiobaken ‘Kurfürst’, nabij Kleve, gestuurd om de vloot daar op te wachten. Twee minuten nadat de eerst vliegtuigen de Nederlandse kust waren gepasseerd, werd de Duitse nachtjagereenheid IV./NJG1 vanuit Sint-Truiden bevolen zich zo snel mogelijk naar het noorden te begeven.

De gevlogen routes

Ook de Halifax MZ297 WL-Z van 434 RCAF Squadron neemt deel aan deze aanval. Halifax MZ297 WL-Z steeg om 22:36 uur op vanaf vliegbasis RAF Croft in Engeland. Het toestel had een bommenlast van 18x500lb aan boord. Na succesvol opgestegen te zijn, begonnen Halifax MZ297 WL-Z en de zeven bemanningsleden aan de heenweg van haar onfortuinlijke missie.

Een luchtfoto gemaakt in 1943 van het doel: Ruhrchemie AG

Halifax MZ297 WL-Z weet rond 01:24 uur haar bommenlast van 18x500lb succesvol op het doel af te werpen, en begint daarmee aan de terugweg. Echter wordt het toestel op de terugweg om 01:54 uur ten noorden van Den Bosch aangevallen door een Messerschmitt Bf 110G-4 nachtjager van Stab IV./NJG1 met het kenteken G9+DF. Dit toestel werd gevlogen door piloot Hauptmann Heinz-Wolgang Schnaufer, radiotelegrafist Friedrich Rumpelhardt en boordschutter Wilhelm Gansler.

De bemanning van de Duitse nachtjager: Wilhelm Gansler, Heinz-Wolfgang Schnaufer en Friedrich Rumpelhardt

Als gevolg van de aanval woedde er brand aan boord van Halifax MZ297 WL-Z. Als gevolg van de brand en de aangerichte schade besluit de bemanning een noodlanding uit te voeren. Deze noodlanding mislukt echter en bij de opvolgende crash komen alle zeven bemanningsleden om het leven. In winkelcentrum Herenhof, waar de bemanning van Halifax MZ297 WL-Z de noodlanding probeerde uit te voeren, staat naast het Lost Wings bord ook een bank ter nagedachtenis aan zeven bemanningsleden.

Laten we de herinnering levendig houden aan wat Flying Officer Earl Stewart Dwyer, Pilot Officer John Henry BoltonPilot Officer Stanley Keith Kaiser, Pilot Officer Arthur Robert Moorby, Flying Officer James Cornwallis Lummis, Pilot Officer Norman Erick Moore en Pilot Officer Thomas Duncan Turner voor onze vrijheid deden.

Earl S. Dwyer

Piloot

KIA

John H. Bolton

Boordwerktuigkundige

KIA

Stanley K. Kaiser

Navigator

KIA

Arthur R. Moorby

Radiotelegrafist

KIA

James C. Lummis

Bommenrichter

KIA

Norman E. Moore

Staartschutter

KIA

Thomas D. Turner

Rugkoepelschutter

KIA

To An Airman

Door RCAF Flying Officer James Cornwallis Lummis

You laughed through life: no dismal cloud could mar

The even tenor of your heart’s bright song.

Oft, lad, with fancy’s wings, you’d soar among

The fleece and floss that filmed each twinkling star,

Effulgent in your joy; then, real, afar,

Your throbbing air-steed hurtled high along

Cold pathless reaches, scourging wanton wrong

As mirthless madman willed a world to war.

You streaked in silver spirals from our sight,

In silent space sensed clear His wondrous Word;

You dove from blue-black darkness into light

With flash and thunder of Avenging Sword…

Smile, Jim, in sleep, nor dream your two fold fear;

We’ve won the toss; all’s well with us down here!

Alle bemanningsleden van Halifax MZ297 WL-Z zijn begraven op de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene begraafplaats in Oud Leusden.

Rust in vrede

De graven van de bemanningsleden

Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!